Pokud občas létáte, tak víte, že každý let začíná instrukcemi o bezpečnosti v letadle. Steward či stewardka popíší funkci záchranných vest a upozorní na umístění nouzových východů. Součástí je i instrukce jak používat kyslíkové masky. A právě ty by přišly vhod v případě dekomprese letounu.
„Přitáhněte masku k sobě, tím aktivujete přívod kyslíku.“ Tuto větu slyšel snad každý, kdo někdy cestoval letadlem. Zní to hezky a snadno. Ledaže se to snažíte dělat 9 kilometrů nad zemí a v průběhu rapidní dekomprese.
Rapidní dekomprese je neplánovaný pád hodnoty tlaku vzduchu v uzavřeném prostředí a může se stát právě v případě, že by někdo otevřel dveře letadla za letu nebo by bylo rozbito okno. Většina takových dekompresí je však spíše následkem selháním konstrukce či špatně provedené opravy.
Pokud by však skutečně byla díra v letadle, a byla by velká, „kdokoliv stojící poblíž by byl vystřelen do oblohy a samotné letadlo by se možná dokonce začalo rozpadat,“ objasnil pilot Patrick Smith pro server The Telegraph.
V případě, že k rapidní dekompresi dojde, dospělým osobám zbývá zhruba 15-20 velmi užitečných sekund při vědomí. V tomto čase by měl každý cestující nejdříve nasadit masku sobě a poté případně pomoci dítěti, nebo komukoliv, kdo s tím má problém.
Diskutér s přezdívkou Superpilot na fóru pro piloty (PPRunE aviation forum) popsal, jaký je to pro pilota pocit, když rapidní dekompresí projde: „Během sekundy vám zapadne jazyk, začnou vás bolet uši a zuby jsou tisíckrát citlivější, než obvykle.“
Témata: lidé, letectví a letadla
Související
16. listopadu 2024 16:29
25. října 2024 10:10
17. října 2024 13:53
14. října 2024 20:15
30. srpna 2024 8:41
19. srpna 2024 17:57