Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jak-38 byl sovětský Harrier. Dokázal odstartovat a přistát všude

Jakovlev Jak-38
Jakovlev Jak-38
Foto: Wikipedia **www.wikipedia.org**

Britsky kolmo startující bitevní letoun Hawker Siddeley Harrier je jednou z legend letectví a ikonou studené války. Málo se však ví, že podobný letoun zavedl do služby i Sovětský svaz. Jakovlev Jak-38 se měl stát základním typem sloužícím na lodích sovětského námořnictva. Proč se tak nestalo?

Stejně jako Britové nebo Američané měli Sověti od 50. let vlastní program vývoje strojů s kolmým startem a přistáním (VTOL). Výsledkem vývoje byl experimentální letoun Jak-36. Ten vzlétl poprvé v roce 1967. Jeho rychlost byla slušných 1090 kilometrů v hodině. To, co mu lámalo vaz byl dolet. Ten byl pouhých 320 kilometrů.

Stal se však základem pro nový letoun. Tím se stal právě Jak-38. Plán sovětského námořnictva byl postavit flotilu letadlových křižníků třídy Kyjev. Tyto lodě, vedle toho, že mohly nést až 32 vrtulníků Kamov Ka-32 nebo Jak-38, měly i silnou protilodní raketovou výzbroj. Námořní skupiny s těmito loďmi měly tvořit ekvivalent americkým flotilám s velkými letadlovými loděmi.

První prototyp byl vyroben v roce 1970, ale kolmý start provedl až v roce 1972. Rozpětí stroje byla 7,32 metrů a délka 16,37 metrů.  Hmotnost prázdného stroje byla 7385 kilogramů a maximální vzletová 1130 kilogramů. Dolet byl 1300 kilometrů, dostup 11000 metrů a maximální rychlost 1280 kilometrů v hodině.

Letadlo bylo od začátku problémové. V první řadě se nepodařilo Sovětům vyvinout pohonnou jednotku jako byl Rolls-Royce Pegasus použitý v Harrieru s měnitelným směrem tahu. Jak-38 měl tedy tři motory. Dva motory Rybinsk RD-38 o tahu 31,9 kN, které sloužily pouze při startu a přistání a jeden Tumanskij R-28 V-300 o tahu 66,7 kN, který poháněl stroj při vertikálním letu. To vedlo k tomu, že letadlo mělo obrovskou mrtvou váhu a musela být omezena výzbroj. Stroj měl jen jeden podvěšeny kanón GŠ-23L ráže 23 milimetrů a na čtyřech závěsech pod křídly mohl nést 2000 kilogramů dalších zbraní. Omezen díky tomu byl i dolet a výdrž.

Jak-38 měl i mnoho dalších technických problémů. Nespolehlivý byl například systém katapultáže. Při jednom testu v roce 1973 třetí prototyp vystřelil bez důvodu pilota. Ten naštěstí přistál na padáku bez zranění. Letadlo zůstalo ve visu a po vyčerpání paliva i bez pilota přistálo na zkušební dráze. Stroj byl zařazen do výzbroje v roce 1976. V kódu NATO byl Jak-38 překřtěn na Forger, tedy česky Padělatele. 

Sovětské námořnictvo bylo z výkonů stroje zklamáno. Čtyři Jak-38 byly testovaný v roce 1980 i v Afghánistánu. Ve vysokohorském prostředí stroj trpěl a jeho výkony šly razantně dolů. Dolet stroje se zkrátil na pouhých 120 kilometrů. Obrovsky kritičtí byli vojáci i zaměřovacím systémům stroje, které nedovolovali přesně zasáhnout dokonce statické cíle. V roce 1985 byla proto část strojů modernizována na verzi Jak-38M se silnějšími motory a vylepšenými bojovými systémy.

Celkem bylo mezi léty 1972 a 1981 vyrobeno 231 strojů z čehož 32 byla dvojmístná verze U a 52 verze M. Stroji byly vyzbrojeny celkem tři lodě-Kyjev, Minsk a Novorossijsk. Pokusná přistání proběhla i na menších lodích a teoreticky mohl stroj operovat i z torpédoborců. Jak-38 nebyl příliš oblíben. Pro piloty byl stroj těžce ovladatelný a systémy často selhávaly. Došlo k nepočítaně nehodám a k 11 katastrofám se 13 obětmi.

Jak-38 měl nahradit nový typ Jak-141, vyvíjený od roku 1987, který již měl motor s měnitelnou změnou tahu. Ten byl natolik moderní, že o dvě dekády neoficiálně posloužil Američanům při vývoji F-35. V roce 1991 byl však vývoj kvůli nedostatku prostředků a postupnému vyřazování lodí třídy Kyjev zastaven. Po těžké havárii v červenci 1991 byl typ stažen ze služby. Oficiálně však byl z výzbroje ruské flotily vyřazen až v roce 2001.   

Jak-38 byl nepochybně velmi ambiciózní projekt, který měl pro Sovětský svaz získat nadvládu nad světovými oceány. Letadlo však mělo zcela nevyzrálou technologii a koncepci a nemohlo tento úkol splnit. Jak-38 se tak sice stal druhým strojem koncepce VTOL zavedeným do služby, ale do historie letectví se právě zlatým písmem nezapsal.

Témata:  letectví a letadla Jakovlev Jak-38 Sovětská armáda Sovětský svaz námořnictvo

Související

Aktuálně se děje

2:12

Menšík a Sovák říkali blbosti o ničem? Miroslav Hanuš měl možná lépe volit slova

Vladimír Menšík nebo Jiří Sovák jsou dodnes považováni za geniální vypravěče. Na tradici takto nadaných lidí mezi českými herci navazuje Miroslav Hanuš, který se o dvojici velikánů vyjádřil po svém. A možná měl více vážit slova. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.