Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Ponorka měla nahradit bitevní loď! Skončilo to katastrofou!

britská ponorka třídy M
britská ponorka třídy M
Foto: Wikipedia **www.wikipedia.org**

Některé zbrojní nápady z 1. světové války jsou dnes spíše úsměvné a bizardní. Z tehdejšího pohledu měly svůj smysl. Mezi takové nápady nepochybně patřil podmořský monitor. Tedy ponorku vybavenou mohutným dělem ráže 308 milimetrů. Měla u Němců vyvolat paniku a nahnat jim strach.

S plánem na stavbu nevšední ponorky přišel admirál John „Jackie“ Fisher a podpořil jej tehdy první lord admirality Winston Churchill. Ponorky měly proniknout do Baltského moře a ostřelovat německé přístavy jako Kiel, Gdaňsk nebo Rostock. To mělo mít dva důsledky: v první řadě to mělo nalomit morálku nepřítele a podpořit vlastní, neboť by Británie vrátila úder za ostřelování britského pobřeží německou flotilou. V druhé řadě by musela německá flotila stáhnout lodě k ochraně přístavů, které byly dosud v hlubokém zázemí, a tím by bylo německé námořnictvo roztříštěno a oslabeno.

Ponorky třídy M měřily 90,14 metrů po přestavbě 93,19 metrů a výtlak na hladině měly 1594 tun. Třída M byla poháněna dvěma dvanáctiválcovými diesely Vickers o výkonu 1200 koňských sil a dvěma elektromotory s výkonem 800 koní. Maximální rychlost pod vodou byla 8-9 uzlů ( 15-17kilometrů). Vynořená pak ponorka maximálně zvládla 15 uzlů (28 kilometrů v hodině). Maximální dosah na hladině při rychlosti 10 uzlů (19 kilometrů) byl 4500 kilometrů, pod hladinou pak ponorka zvládla jen 150 kilometrů při rychlosti 2 uzlů (3,7 kilometr v hodině).

Hlavní výzbrojí ponorky bylo dělo ráže 12 palců (308 milimetrů) pocházejících ze starších bitevních lodí třídy Formidable. To bylo v částečně pohyblivé nástavbě. Maximální elevace byla 20 stupňů a na obě strany se dělo mohlo natočit o 15 stupňů. Dostřel byl omezen na 14 000 metrů. K dispozici bylo celkem 50 kusů munice. Na palubě bylo ještě protiletadlové dělo ráže 76 milimetrů. Na přídi měly ponorky třídy M čtyři torpédomety ráže 503 milimetrů.

Objednávka zněla na čtyři ponorky třídy M. Stavba byla zahájena v roce 1916 a vzhledem k nezvyklosti konstrukce se táhla, takže ponorky byly připraveny k boji až v roce 1919, tedy po válce. Nedokončená čtvrtá ponorka označená jako M 4 putovala rovnou do hutí. M1, 2 a 3 byly zařazeny do služby. S obrovskými děly se mělo nyní střílet na lodě, a to dokonce i z ponoření. Ponorka se měla dostat periskopové hloubky a z děla napřímo vystřelit na svůj cíl. Dělo nesmělo být v elevaci, jinak by byla střelba pro ponorku zkázou. Ponorka musela zasáhnout na první pokus. Pokud se tak nestalo, musela znovu nabít, a k tomu bylo nutné se vynořit. Tato operace trvala tři minuty a ponorka se při ní navíc odhalila.

Kariéra M1 nebyla dlouhá. V roce 1923 do ponorky kolem děla zatékalo a málem se potopila. O dva roky později, v roce 1925, se její osud naplnil v Lamanšském kanálu při srážce se švédskou uhelnou lodí SS Vidar. Všech 60 mužů na palubě zahynulo. M2 a M3 byly v roce 1926 přiděleny k experimentálním účelům. M 2 dostala v roce 1928 místo děla hangár a hydraulický katapult. Z ponorky pak startoval hydroplán Parnall Peto. V roce 1932 u přístavu Lyme Bay v Dorsetru se během cvičení uvolnila vrata hangáru, ponorka se naplnila vodou a potopila se i se 60 muži na palubě.

Poslední M 3 dostala testovací nástavbu se 100 minami a stala se z ní ponorka-minonoska. To zvýšilo její váhu o 54 tun a zhoršilo její ponorné a plavební vlastnosti. Na ponoření potřebovala M 3 5 minut na klidné vodě a 15 minut ve vlnách. Ponorka byla také pomalá. V roce 1930 byla odstavena a v roce 1933 rozřezána do starého železa. Ponorky třídy M byly nepochybně velmi zajímavým nápadem, který měl německého protivníka překvapit v zázemí. Po válce však Royal Navy nemělo pro ponorky uplatnění. Navíc se ukázalo, že technika nebyla dostatečně vyzrála, aby byly tyto stroje bezpečné a spolehlivé. Bohužel toto zjištění stálo život 120 mužů.  

Témata:  Velká Británie britská ponorka třídy M I. světová válka ponorky Německo

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 22:03

Sport dostane stovky milionů na obnovu po povodních, rozhodla vláda

Národní sportovní agentura dostane 850 milionů korun na pomoc sportovním organizacím, jejichž majetek zničily či poškodily zářijové povodně. Uvolnění peněz z rozpočtové rezervy schválila vláda středečním jednání. Odsouhlasila také další rozšíření pomoci českým exportérům obchodujícím s Ukrajinou, poskytované formou pojištění vývozních úvěrových rizik Exportní garanční a pojišťovací společností a schválila i spuštění úvěrového programu Národní rozvojové banky pro podnikatele postižené povodněmi.

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.