Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Sibiřský obr! Největší vrtulník na světě je z Ruska!

Mil Mi-26
Mil Mi-26
Foto: Wikimedia Commons

Rusko je země plná extrémů, a proto potřebuje extrémní techniku. Takovým strojem je nepochybně Mil Mi-26, největší sériově vyráběný vrtulník na světě. Přestože byl původně vyvinut pro operace sovětské armády na Sibiři, dnes slouží po celém světě a nepochybně jedná se o fascinující stroj.

Mil MI-26 začal vznikat na požadavek sovětské armády, která potřebovala vrtulník s velkou nosností, který mohl převážet lehké tanky, těžší dělostřelecké kusy a nést velký počet výsadkářů. Prvořadým úkolem stroje však mělo být zásobování jednotek a transporty nukleárních zbraní do odlehlých částí Sibiře odkud by byl veden útok proti nepříteli.

První prototyp vzlétl v roce 1977 a jedná se vskutku o gigantický stroj. Na délku má MI-26 40 metrů, na výšku 8,15 metru a průměr rotoru je 32 metrů. Průměr stabilizačního rotoru je ohromných 7,61 metru. Pro srovnání rotor legendárního Bell UH-1 Huye má průměr rotoru 14, 6 metru.  Stroj pohání dva turbohřídelové motory Lotarev D-136 o výkonu 11 400 koní každý.

To dává MI-26 ohromný výkon. Prázdný vrtulník váží 28 tun a dokáže uvést 20 tun nákladu. V úpravě pro transport vojáků může stroj převážet až 82 výsadkářů. Maximální rychlost stroje je 295 kilometrů v hodině a dostup 6500 metrů. Zásoba paliva je 12 000 litrů leteckého benzínu, což stroji stačí maximálně na 800 kilometrů letu. S externími nádržemi se dolet MI-26 prodlužuje až na 1900 kilometrů. Posádku tvoří tři muži: dva piloti a jeden technik. Cena jednoho stroje je 25 milionů dolarů.

Vedle základní transportní vojenské verze vzniklo i mnoho speciálně upravených strojů pro celou řadu účelů. Verze P je civilní dopravní verze schopná nést až 63 pasažérů, verze MS je sanitární verze, která dokáže převést 50 pacientů na nosítkách.  Verze S byl speciální úprava určená pro operace v zamořené zóně. Dva tyto vrtulníky se v roce 1986 podíleli na likvidaci havárie v Černobylu. Jejich trupy byly natolik kontaminované, že po použití byly zakopány do země. TP je protipožární verze. Zatím poslední verze je Mi-26T2V určená pro ruské letectvo. Stroj má modernizovanou avioniku, místo analogových přístrojů má digitální a je vybaven pro lety v noci. 

Celkem bylo zatím vyrobeno 310 Mi-26 z čehož šlo asi 40 strojů na vývoz často do velmi exotických zemí jako je Rovníková Guinea, Mexiko, Kambodža, Kongo, Peru nebo Venezuela, kde stroje slouží především při těžbě v těžce dostupných oblastech.  Zvláště pikantní bylo nasazení dvou soukromých ruských strojů v Afghánistánu v roce 2009. Za 300 000 dolarů si je najala americká armáda k záchraně dvou amerických nejtěžších vrtulníků Boeing CH-47 Chinook, se kterými nebyli schopni Američané hnout.

Mi-26 má vedle titulu největšího sériově vyráběného vrtulníku na světě na kontě i jiné rekordy. Roku 1996 se do jednoho stroje nacpalo 226 výsadkářů a v 6500 metrech z něj provedli výsadek. To je dosud platný rekord výsadku z vrtulníku. Další rekord je daleko smutnější. V roce 2002 čečenští povstalci sestřelili nedaleko letiště Chankala protiletadlovou střelou Igla jeden Mi-26. Na palubě přecpaného stroje se nacházelo 147 vojáků. Ke vší smůle dopadl stroj přímo doprostřed minového pole a rychle začal hořet. Z cestujících a posádky se zachránilo jen 20 mužů. Dosud se jedná o katastrofu vrtulníku s největším počtem obětí.

I přesto, že je Mil Mi-26 ve službě téměř 40 let do výslužby se rozhodně nechystá. O stroj se začala v poslední době zajímat čínská armáda, která s Ruskem podepsala smlouvu o výrobě nových strojů pro své letectvo. I Rusko oznámilo, že bude přikupovat další stroje. O exportu civilní verze Milu se jedná s mnoha zeměmi Afriky, Jižní Ameriky a Arabského poloostrova. I přes čtyři křížky na krku je totiž Mi-26 nejen spolehlivý, ale stále i nejsilnější vrtulník planety, který si poradí i s tím nejtěžším nákladem. A to si jeho uživatelé cení. 

Témata:  Rusko Mil Mi-26 Sovětská armáda Sovětský svaz vrtulníky letectví letectví a letadla

Související

Aktuálně se děje

2:12

Menšík a Sovák říkali blbosti o ničem? Miroslav Hanuš měl možná lépe volit slova

Vladimír Menšík nebo Jiří Sovák jsou dodnes považováni za geniální vypravěče. Na tradici takto nadaných lidí mezi českými herci navazuje Miroslav Hanuš, který se o dvojici velikánů vyjádřil po svém. A možná měl více vážit slova. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.