Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Britské monstrum – moderní tank pro minulou válku!

tank TOG
tank TOG
Foto: Wikipedia **www.wikipedia.org**

Je známo, že britská armáda patří k nejkonzervativnějším na světě. Armáda se tak často chystá a vyvíjí zbraně pro minulou válku. Jedním z takovýchto projektů byl i TOG. Supertěžký tank měl sice mnoho moderních prvků, ale koncepčně byl naprosto zastaralý.

V roce 1939 se Británie chystala do války a připravovala nové zbraně, které ji měly vyhrát. Mnozí generálové předpokládali, že nový konflikt bude pouhým opakováním Velké války. Spojenci a Němci podle jejich předpovědí měli skončit v klinči zákopové války. Aby bylo možné prolomit zákopovou linii nepřítele byl podle nich potřeba monstrózního stroje, který bude dostatečně odolný, aby odolal palbě nepřítele a prolomil zákopové linie.

Vojenská Speciální komise pro vývoj bojových vozidel pověřila vedením projektu Sir Albert Gerald Stern, který vedl vývoj tanku již za 1. světové války. Pro vývoj nového tanku dal dohromady většinu svého starého týmu. Stará banda tedy „The Old Gang“ dala novému stroji i jméno – TOG.

Konstruktéři nechtěli při konstrukci podvozku nijak riskovat a první prototyp silně připomínal tanky Mark IV z předešlé války. Podvozek navíc nebyl odpružený a jízda v něm nebyla moc pohodlná. Naopak pohon byl na svoji dobu supermoderní. Dvanáctiválcový motor           Paxman-Ricardo o výkonu 600 koní poháněl elektrický generátor, který dodával energii dvěma elektromotorům. Elektro-mechanický pohon zajišťoval tanku velmi plynulý pohyb a lepší ovladatelnost. Na druhou stranu byl daleko těžší. Dnes takovouto koncepci používá americký M1A Abrams nebo ruský T-80.

TOG1 byl vyzbrojen 75 milimetrovou houfnicí v otočné věži a dvěma 40 milimetrovými kanóny Ordnance QF 2 pounder. K boji s pěchotou mohla osmičlenná posádka použít i tři kulomety BESA 7,62 milimetrů. Pancéřování bylo maximálně 62 milimetrů. Rozměry stroje byly na svoji dobu rekordní. Na délku měl TOG 1 10,1 metru, na výšku 3 metry a na výšku 3,1 metru. Hmotnost byla 80 tun. Není divu, že rychlost stroje nebyla nijak ohromující. Tank na silnici dokázal jet maximálně 14 kilometrů. V terénu jeho rychlost ještě klesala.

Tank byl hotov v říjnu 1940 a předán k vojskovým zkouškám. Armáda s ním nebyla vůbec spokojena. V první řadě vojákům vadili jízdní vlastnosti stroje. Neodpružený podvozek byl poruchový a jízda ve stroji byla nepohodlná. Navíc byl i elektro-mechanický pohon poruchový a nespolehlivý. Problémová byla i výzbroj. Proto bylo rozhodnuto postavit druhý prototyp.

TOG 2 byl odpružen torzními tyčemi, což byla pro britské tanky v této době novinka, pohon se podařilo vyladit a stroj se pohyboval i v terénu poměrně plynule. TOG 2 byl vyzbrojen věží z tanku A30 Challenger s kanónem QF 17 pdr tedy ráže 76.2 milimetrů. Upraveno bylo i pancéřování a nejvyšší bylo nyní na čele kde osahovalo 114 milimetrů. Rozměry, výkony a hmotnost byly podobné jako u prvního prototypu. Ve vojskových zkouškách TOG 2 obstál a byl hodnocen kladně za hladký pohyb a spolehlivost.

Problém byl v tom, že druhý supertěžký tank byl dodán až v roce 1943, a všem již bylo jasné, že dispozice z 1. světové války, podle kterých byl tank postaven, jsou definitivně překonány. TOG 2 byl strojem pro minulou válku. Jeho hlavním přínosem bylo, že si konstruktéři na něm mohli vyzkoušet některé moderní technické prvky, jako torzní tyče a elektro-mechanický pohon.

Jinak byl pro boje v 2. světové válce, kde vládlo letectvo a rychlost, prakticky nepoužitelný. Zatímco TOG1 skončil v hutích, TOG 2 se jako exponát v tankovém muzeu Bovington zachoval dodnes. Je tak zajímavou připomínkou slepé cesty vojenského plánování a techniky.     

Témata:  Britská armáda tank TOG tanky II. světová válka zbraně

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 22:03

Sport dostane stovky milionů na obnovu po povodních, rozhodla vláda

Národní sportovní agentura dostane 850 milionů korun na pomoc sportovním organizacím, jejichž majetek zničily či poškodily zářijové povodně. Uvolnění peněz z rozpočtové rezervy schválila vláda středečním jednání. Odsouhlasila také další rozšíření pomoci českým exportérům obchodujícím s Ukrajinou, poskytované formou pojištění vývozních úvěrových rizik Exportní garanční a pojišťovací společností a schválila i spuštění úvěrového programu Národní rozvojové banky pro podnikatele postižené povodněmi.

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.