Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nejlepší tank na světě má senzory ze stíhačky. A jeden doopravdy vážný problém s motorem!

Merkava Mk. 4
Merkava Mk. 4
Foto: Wikimedia Commons

Izraelský tank Merkava není na válečném poli žádným nováčkem. Vždyť jeho první verze vstoupila do výzbroje IDF již v roce 1978. Jeho poslední 4. generace, která je ve službě od roku 2004, jejíž zásadní modernizace pojmenovaná Barak bude zařazována od roku 2020 do výzbroje, však překonává všechny své protivníky. Ukazuje se však, že má i své slabiny, které jej mohou snadno ohrozit.

Tank Merkava byl Izraelci vyvinut s ohledem na blízkovýchodní bojiště a vlastní technickou a průmyslovou sílu. Stroj má většinu komponentů vyráběných v Izraeli, a v případě blokády může jeho výroba či modernizace probíhat nezávisle na světě. Merkava Mk.4 váží 65 tun a měří 7,6 metru. Na šířku má 3,72 metru a na výšku 2,66 metru. To z něj dělá jedno z největších a nejtěžších tanků ve službě. Díky velmi výkonnému dvanáctiválcovému motoru General Dynamics GD883 (MTU883) s 1500 koňmi je však tank velmi pohyblivý a vyvine rychlost 65 kilometrů v hodině na silnici. Dojezd je 500 kilometrů.

Motor je na rozdíl od jiných tanků umístěn v předku tanku, a tak poskytuje posádce dodatečnou ochranu. Díky této konfiguraci může vozidlo nést v uvolněném zadním prostoru buď další munici nebo šestičlenný výsadek. Motor je také snadno dostupný a v polních podmínkách zabere jeho výměna pouhou hodinu.

Toto řešení má i však své nedostatky. V první řadě teplo motoru ve předu je daleko více viditelnější než v zádi. Proto je tak tank snadnějším cílem pro teplem naváděné střely. Naopak vlastní tepelné senzory ve věži může teplo motoru rušit. Vrcholem všeho pak je, že před motorem je palivová nádrž. Posádka proto musí spoléhat na ocel-niklový vrstvený kompozitní pancíř, modulární pancíř s přísně tajným složením a systém aktivní obrany Trophy. Díky němu izraelská armáda neztratila od roku 2008 v boji ani jeden tank.

Výzbroj tanku tvoří kanón 120 mm MG253 s poloautomatickým nabíjením. Kanón má buben z deseti náboji a dalších 38 je v zásobě. Každý náboj je převážen ve zvláštním obalu. Který má při zásahu tanku odolat ohni a dát čas posádce na únik. U kanónu je spřažený kulomet 12,7 milimetru. Kulomet FN 7,62 milimetru se nachází na věži vozidla a je dálkově ovládán velitelem.  Vedle toho má tank minomet ráže 60 milimetrů a 12 vrhačů zamlžovacích granátů. Barak je tak podle svých tvůrců nejen připraven na boj ve městě, ale i na tvrdý střet s jinými obrněnci v otevřeném terénu.

V tanku je také více místa a pro tříčlennou posádku ve složení řidič, velitel/střelec a nabíječ mají nepřetržitě v akci vydržet i několik dní. S tím se ostatně počítalo již od první verze. Vedle ochrany proti chemickým, biologickým a nukleárním zbraním měla Merkava na palubě i malý záchod a hygienické zařízení.

To, co ovšem má z Baraka udělat zcela nepřekonatelný bojový stroj je jeho senzorové vybavení a hardware a software. Na tank totiž byly nainstalovány senzory z letadla F-35. Ta budou veliteli přenášet dění z okolí v rozsahu 360 stupňů, a monitorován bude i prostor nad tankem. Vše půjde přímo do hledí přileb posádky. Navíc systém bude získávat informace i ze senzorů na jiných tancích. Systém byl pojmenován Iron Vison. Protože by se samozřejmě velitel v záplavě informací velmi rychle ztratil bude pomáhat s analýzou systém založený na umělé inteligenci. 

V současné době je ve výzbroji IDF 460 Merkav 4, generace a 760 3. generace. Počítá se s tím že by na verzi Barak, vedle nových strojů, by mělo být upraveno 100 až 200 starších strojů. Izraelská armáda tak získá stroj, který by měl být tím nejlepším na světě, a který by měl překonávat i tak sofistikované bojové tanky jako je T-14 Armata nebo A1M3 Abrams. Ovšem až provoz ukáže, jak Barak především v nepřehledných bojích v ulicích, uspěje.

Témata:  Izraelská armáda Merkava Mk. 4 zbraně tanky Izrael

Související

Aktuálně se děje

3:50

Počasí připraví situaci, která může překvapit řidiče. V pátek ráno si dejte pozor

Moravané a Slezané se v pátek ráno mohou těšit na sněhovou nadílku, avizují meteorologové. Od středečního dopoledne platí příslušná výstraha, která však nejde úplně do detailu. Podle expertů sice nepůjde o extrémní situaci, ale zejména řidiči by si měli dávat pozor. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.