Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Černá vdova měla drtit ruské stíhače, ale Američané ji nechtěli. Bude létat v Japonsku?

Northrop YF-23
Northrop YF-23
Foto: Wikimedia Commons

Když se na začátku 80. let začaly ve větší míře objevovat sovětské stroje Mig-29 a Su-27, zavládlo v řadách USAF zděšení. Oba stroje znamenaly jasné narušení americké technické dominance. Pentagon vyhlásil v roce 1985 soutěž na pokročilý bojový letoun (Advanced Tactical Fighter (ATF).

Nový stroj měl mít do té doby nevídané charakteristiky. Stíhačka měla bez přídavného spalování dosáhnout rychlosti zvuku a vydržet v této rychlosti i daleký přelet a boj. Samozřejmostí bylo využití stealth technologií a omezení radarového obrazu. Vedle toho mělo mít letadlo i vysoké manévrovací schopnosti a nové sovětské stroje vymanévrovat. Protože se počítalo i s přistáním letadla na letadlových lodích měl být stroj schopen přistát na 610 metrech. Vedle toho měla být snadná i údržba stroje. Cena jedné stíhačky měla být 40 milionů dolarů. Vítěz soutěže ATF měl nahradit stíhačky F-15 a stát se první stíhačkou 5. generace ve službě.

Do soutěže ATF se přihlásilo celkem šest zájemců: Lockheed, Boeing, General Dynamics, McDonnell Douglas, Northrop, Grumman a Rockwell. V říjnu 1986 byly vybrány návrhy firem Lockheed a Northrop jako finalisté soutěže. Obě firmy dostaly 50 měsíců na vývoj a stavbu prototypů. Northrop měl značně usnadněnou práci. Podílel se na vývoji stíhačky F/A-8 a stealth bombardéru B-2 Spirit. Brzy začal vznikat skutečně unikátní stroj. Navíc se jako partner do projektu zapojil i McDonnell Douglas.

Northop/ McDonnell Douglas YF-23 byl jednomístný stíhač s křídlem ve tvaru diamantu. To bylo nejen vhodné pro let ve vysokých rychlostech, ale snižovalo radarový odraz letadla. Rozpětí YF-23 bylo 13,29 metrů a délka 20,54 metru. Stroj měl vysoce pokročilou avioniku a systém fly-by-vire bez mechanických záloh. Stroj byl kvůli vysoké manévrovatelnosti záměrně nestabilní. YF-23 měl plovoucí ocasní plochy. Ty zároveň kryly motory a snižovaly tepelnou stopu stroje.

První prototyp měl dva motory Pratt & Whitney YF119 a druhý byl vybaven dvěma motorů General Electric F120 s výkonem 156 kN. S prvním typem motorů bez forsáže stroj zvládl dosáhnout rychlosti 1,48 Machu. S motory F120 dokonce 1,58 Machu. Maximální rychlost byla 2335 kilometrů v hodině tedy 2,2 Machu. Nevýhodou motorů bylo, že neměly vektorování tahu a měly tudíž nižší manévrovací vlastnosti. Celé letadlo bylo pokryto speciální hmotou pro redukci radarového odrazu. Ze stejného důvodu byl ze speciálního materiálu i překryt pilotní kabiny, který byl pokryt i tenkou vrstvičkou zlata.

Pilotní kabina byla vyvýšená, byl z ní vynikající výhled a byla vybavena HUD displejem. Aby byl snížen radarový odraz stroje byla výzbroj umístěna v pumovnici. Stroj měl nést až šest raket AIM-120 AMRAAM nebo čtyři rakety AIM-9 Sidewinder. Ty mohly být použity i v nadzvukové rychlosti. V pravé přední části trupu se měl nacházet 20 milimetrový kanón M61 Vulcan. Dolet stroje byl 4500 kilometrů a mohl být prodloužen doplněním paliva za letu. Nástavec na doplnění paliva byl za kabinou. Dostup byl 19 500 metrů.

Northop se snažil ušetřit a části podvozku a kokpitu byly použity z letadel F/A-18 a F-15. Testy prototypů začaly v roce 1990. První prototyp byl pojmenován Black Widow II, což měla být pocta letounu z 2. světové války a oficiální bojové jménem stroje, a druhý prototyp byl podle kamufláže nazván Gray Ghost nebo Spider. Porovnávací testy s prototypem firmy Lockheed YF-22. Letadla provedla celkem padesát vzletů a nalétala 62 hodin. YF-23 byl rychlejší a měl lepší stealth vlastnosti. YF-22 měl naopak lepší manévrovatelnost a byl celkově váženější a vhodnější pro vzdušné souboje.

V dubnu roku 1991 byl vyhlášen prototyp YF-22 za vítěze. Někteří dodnes tvrdí, že YF-23 byl lepší a pokročilejší stroj. Tvrdilo se také, že Lockheed měl lepší marketing a letectvo bylo na Northrop rozzlobeno za zvyšování rozpočtu a nákladů na B-2 Spirit. Na nové stíhačky s však letectvo muselo počkat. F-22 byl zařazen do výzbroje až v roce 2005 a bylo jich vyrobeno jen 195.

I přesto, že oba prototypy YF-23 skončily v muzeích Northop rozhodně ještě svůj projekt zcela neodepsal. V roce 2004 americkému letectvu nabídl, že YF-23 přestaví na lehký bombardér. Firma byla ovšem zdvořile odmítnuta. V roce 2018, Japonsko oznámilo, že plánuje vývoj vlastní stíhačky 5. generace. Podle neoficiálních zvěstí se jedná i s firmou Northop, která by mohla svůj výzkum zemi vycházejícího slunce prodat. Existuje tedy velká šance, že by se potomek YF-23 skutečně mohl ještě podívat na oblohu. Ovšem místo hvězd by měl výsostné znaky země vycházejícího slunce.

Témata:  USA Northrop YF-23 letadla budoucnosti letectví a letadla letectví

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 22:03

Sport dostane stovky milionů na obnovu po povodních, rozhodla vláda

Národní sportovní agentura dostane 850 milionů korun na pomoc sportovním organizacím, jejichž majetek zničily či poškodily zářijové povodně. Uvolnění peněz z rozpočtové rezervy schválila vláda středečním jednání. Odsouhlasila také další rozšíření pomoci českým exportérům obchodujícím s Ukrajinou, poskytované formou pojištění vývozních úvěrových rizik Exportní garanční a pojišťovací společností a schválila i spuštění úvěrového programu Národní rozvojové banky pro podnikatele postižené povodněmi.

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.