Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Československý bombardér byl létající fosilií. Přesto ho posádky milovaly!

Bloch MB.200
Bloch MB.200
Foto: Wikimedia Commons

V roce 1934 se již nad Československem pomalu začaly stahovat mračna a naše armáda začala hledat nové zbraně, které by byly schopné zasadit nejen Německu, ale i Maďarsku a Polsku rány na citlivých místech. Takovou zbraní se měl stát těžký noční bombardér.

O pomoc požádala Praha tehdejšího našeho nejbližšího spojence – Francii. Z Francie přišly nabídky na dva stroje: Potez 540 a Bloch MB-200, který poprvé vzlétl v roce 1933 a byl žhavou novinkou. I přesto, že Potez měl lepší výkony a nosnost československé ministerstvo obrany vybralo Bloch. Ten měl na rozdíl od Poteze celokovovou konstrukci, což byla technologie, kterou náš průmysl ještě nezvládl a Bloch nabízel při výrobě cenné zkušenosti. Paradoxně smlouva byla podepsána s firmou Potez, která výrobu ve Francii od Blocha převzala. Roku 1935 byl ve Francii zakoupen jeden vzorový kus.

Bloch/Aero MB-200 měl krabicovou celokovovou konstrukci trupu s duralovým potahem a nebyl právě aerodynamickým natož pohledným strojem. Jedinou výhodou této konstrukce byla jednoduchá a rychlá výroba. Rozpětí stroje bylo 22,45 metru a délka trupu 16 metrů. Hmotnost prázdného stroje byl 4195 kilogramů a maximální 7200 kilogramů. MB-200 poháněly dva dvojhvězdicové čtrnáctiválcové Gnome-Rhône 14Krsd Mistral Major, u nás vyráběné ve firmě Walter pod označením K-14 I s výkonem 800 koní.

Maximální rychlost byla 245 kilometrů v hodině a dostup 6000 metrů. Stroj mohl maximálně nést 1400 kilogramů pum. Osm stokilogramových pum bylo umístěno svisle ve dvou pumovnicích a pod trupem byly další závěsníky.  Pro delší dolet mohla být v pumovnici umístěna další nádrž s palivem. Bez ní byl dolet stroje 1000 kilometrů. Obranu stroje zajišťovalo 5 kulometů vz.30 ráže 7,62 milimetrů. Posádku tvořilo pět mužů. Dva piloti, bombometčík/střelec z příďové věže, telegrafista/střelec ze hřbetní věže a střelec ze spodní věže.

Výroba v Československu měla probíhat nejen ve firmě Aero, ale i Avia. Ta se však neustále oddalovala. Francouzi upravovali konstrukci a plány stroje podle zkušenosti z provozu u jejich letectva. Nejviditelnějším rozdílem nakonec byla část přídě mezi kabinou a střeleckou věží, která u francouzských strojů byla lomená a u našich přímá.

První stroje do výzbroje našeho letectva byly zařazeny až v dubnu 1937. I přesto, že od startu prototypu uběhly jen čtyři roky, byl v této době stroj již absolutně zastaralý. MB-200 nebyl schopen letu jen s jedním motorem, i mnohé dopravní stroje byly rychlejší než naše těžké bombardéry, a i dostup byl nedostačující. Cena za stroje byla vysoká. Jeden MB-200 vyšel na 2,3 milionu korun, což byla cena tří stihaček Avia B-534.

Do mnichovské krize vznikly šest letek označených od čísla 81 do 86. Dvě letky tvořily leteckou peruť. Dvě perutě (I a II) byly přiděleny k Leteckému pluku 5 se základnou v Brně a III. peruť byla u Leteckého pluku 6 se základnou v Praze. Celkem bylo do září 1938 zařazeno do výzbroje 54 strojů. Výkony strojů nedovolovaly jejich nasazení v denních útocích. To by byl naprostý masakr. Perutě mohly být nasazeny pouze v noci a vzhledem k jejich počtům by se nejednalo o nějaké masivní údery.

Po Mnichovu se okleštěné Česko-Slovensko chtělo zastaralých strojů stůj, co stůj zbavit. Snaha prodat je do republikánského Španělska padla. Proti bylo nacistické Německo. Čína by staré stroje odkoupila, pokud by Č-SR ke každému Blochu dodalo moderní Avii B.71 (licenčně vyráběný Tupolev SB). Dříve, než se něco dohodlo, přišel 15. březen 1939 a německá okupace.  Jeden MB-200 zůstal na Slovensku a v roce 1943 byl vyřazen. Zbylých 72 u nás vyrobených MB-200 (u Avie jich bylo vyrobeno 12 a v Aeru 61) padlo do rukou Luftwaffe. Tři stroje převzali Němci přímo z výrobní linky.

Ze této kořisti skutečně Luftwaffe nadšena nebyla. Dvanáct strojů bylo pod cenou ještě roku 1939 prodáno do Bulharska, kde sloužily Aera MB-200 pod jménem Buchal (Výr) jako cvičné stroje. Zbytek Luftwaffe využívala při výcviku nočního létaní, bombardovacích osádek nebo stíhacích pilotů, kteří se na MB-200 učili útočit na bombardéry. V roce 1940 byly Aera z německých služeb vyřazeny a sešrotovány. Francouzi své Blochy vyřadili z první linie už před začátkem 2. světové války a přesunuli je do kolonií. Naposledy byly Blochy nasazeny Vichistickým režimem proti Britům v Sýrii v roce 1941.

I přes zastaralost byl MB-200 pro naše letectvo, a především letce, přínos. Piloti se naučili létat s velkým strojem, který byl velmi spolehlivý, velkou posádkou a ve formacích, což později mnozí využili v našich bombardovacích perutích v rámci RAF. Lze však předpokládat, že pokud by byli tito odvážní muži nasazeni na svých starých strojích MB-200, zřejmě by nepřežili ani první let.

Na závěr je ještě potřeba zmínit osud jednoho z našich MB-200. Jeden stroj Němci přestříkali do podoby francouzského stroje a takto jej vystavovali v Německém národním leteckém muzeu v Berlíně. Roku 1943 byl stroj během spojeneckého bombardování zničen. Tím se uzavřela historie našeho těžkého bombardéru, který byl zastaralý dříve, než se vůbec dostal v našich barvách do vzduchu.

Témata:  II. světová válka Bloch MB.200 letectví letectví a letadla Československo Francie Německo

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 22:03

Sport dostane stovky milionů na obnovu po povodních, rozhodla vláda

Národní sportovní agentura dostane 850 milionů korun na pomoc sportovním organizacím, jejichž majetek zničily či poškodily zářijové povodně. Uvolnění peněz z rozpočtové rezervy schválila vláda středečním jednání. Odsouhlasila také další rozšíření pomoci českým exportérům obchodujícím s Ukrajinou, poskytované formou pojištění vývozních úvěrových rizik Exportní garanční a pojišťovací společností a schválila i spuštění úvěrového programu Národní rozvojové banky pro podnikatele postižené povodněmi.

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.