Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Co dělat s ukořistěnými německými tanky? Sověti si jednoduše poradili

SU-76I
SU-76I
Foto: Wikimedia Commons

Na konci roku 1942 se situace na Východní frontě po bitvě u Stalingradu obrátila. Sovětům se do rukou dostalo ohromné množství kořisti - německé techniky. Zároveň tehdy řešili problémy s nedostatkem samohybných děl. Brzy tedy s jednoduchým řešením.

Nejpočetnějším německým strojem na začátku 2. světové války byl  PzKpfw III a z něho odvozené útočné dělo STUG III. Ten také nejčastěji padal jako kořist do rukou sovětské armády. Jen v bitvě u Stalingradu padlo do rukou Rudé armády ve velmi dobrém stavu na 300 strojů patřících původně Wehrmachtu.

V té době měli Sověti obrovské problémy s novým samohybným dělem SU-76. První série, později proslavené samochodky, byly nepovedené a poruchové, a nemohly být nasazeny na frontu. Od osádek si dokonce vysloužila vše povídající přezdívku „Mrcha“. Východní fronta však byla nenasytná a Rudá armáda potřebovala zbraně. Řešení se našlo. A bylo stejně překvapivé jako jednoduché. Spojit německý podvozek se sovětskou zbraní.  

Vývojem a výrobou byla pověřena tanková továrna č. 37 ve Sverdlovsku. Práce na novém stroji probíhaly rychle. Konstrukce začala v lednu 1943, v březnu proběhly testy prototypu a ve stejný měsíc se rozjela i sériová výroba. Nové samohybné dělo bylo označeno SU-76I. I znamenalo inostraněc tedy cizí.

Na základě německého podvozku, který zůstal prakticky beze změn, vznikla jednoduchá kasematová nástavba. Délka stroje s hlavní byla 6,3 metru, šířka 2,9 metru a výška 2,3 metru. Pancéřování dosahovalo na čele stroje 35 milimetrů, boky 25 milimetrů a střecha měla 15 milimetrů. Hmotnost oproti originálnímu tanku klesla o 500 kilogramů na 22,5 tuny.

Srdcem tanku zůstal německy vodou chlazený dvanáctiválec Maybach HL 120 s výkonem 300 koní. Na motoru však provedli sovětští konstruktéři několik změn, jako nahrazení německé olejové pumpy za sovětskou, a ten se tak stal spolehlivějším v drsných klimatických podmínkách Ruska a Ukrajiny. Samohybka během testů fungovala i teplotě -35 stupňů Celsia, což byl výkon, o kterém původní majitelé mohli jen snít. Maximální rychlost stroje byla 40 kilometrů v hodině a dojezd 163 kilometrů.

SU-76I byl vyzbrojen kanónem ráže 76 milimetrů S-1, což byla varianta tankového děla F-34, jimž byl vybaven i legendární tank  T-34 nebo KV-1. Původně se počítalo s výkonnějším dělem ZiS-3, ale to se nakonec do nové svařované nadstavby nevešlo. Zásoba munice byla 98 granátů. Kanón S-1 měl maximální dostřel 13,29 kilometrů, na 500 metrů dokázal kanón prorazit pancéřový plát o síle 75 milimetrů. Na nejnovější německé tanky Tiger to nestačilo, ale starší stroje jako byl Panzer IV, SU-76I dokázal zničit spolehlivě.

Posádku samohybky tvořili čtyři muži: velitel/střelec, dva nabíječi a řidič. Velkou nevýhodou nové konstrukce byla absence kulometu, který by držel SU-76I nepřátelskou pěchotu od těla. Naopak si posádky pochvalovaly plně uzavřenou konstrukci stroje, která je chránila před nepřízní počasí.

Celkem vzniklo 181 strojů základní verze a 20 strojů velitelské verze, která měla pozorovatelskou věžičku pocházející také z tanku PzKpfw III a menší zásobou munice, místo které byla další radiostanice. Údajně mělo být vyrobeno i 12 kusů stroje vybavených dělem ráže 122 milimetrů, ale o jejich nasazení nejsou informace. Výroba SU-76I byla zastavena v listopadu 1943. V té době již jela výroba SU-76 naplno. Navíc k výrobě SU-76I scházely kořistní podvozky a k jejich údržbě i díly.

Poprvé byly SU-76I nasazeny v bojích u Kursku, kde si stroje vedly dobře. Zúčastnily se i bojů během překročení Dněpru a osvobození Kyjeva. Z fronty byly SU-76I staženy v polovině roku 1944. Většina z nich poté byla sešrotována. Zbytek byl používán k různým testům a výcviku posádek. Dodnes se zachovaly tři kusy tohoto stroje. Jeden stroj slouží na Ukrajině jako pomník a dva jsou muzeální exponáty v Rusku. Použití kořistních strojů na všech frontách nebylo raritou, ale takto radikální úprava nepřátelského stroje, navíc v tak velkém množství, je skutečně unikátní. 

Témata:  II. světová válka samohybné dělo SU-76I Sovětský svaz tanky zbraně

Související

Aktuálně se děje

2:12

Menšík a Sovák říkali blbosti o ničem? Miroslav Hanuš měl možná lépe volit slova

Vladimír Menšík nebo Jiří Sovák jsou dodnes považováni za geniální vypravěče. Na tradici takto nadaných lidí mezi českými herci navazuje Miroslav Hanuš, který se o dvojici velikánů vyjádřil po svém. A možná měl více vážit slova. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.