Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Duceho těžký tank nebyl těžký! Smáli se mu nejen Spojenci ale i Němci!

P26/40
P26/40
Foto: Wikimedia Commons

Fašistická Itálie vstoupila do 2. světové války v roce 1940 spíše než z nutnosti, z leknutí, že by Německo vyhrálo a italský diktátor Benito Mussolini by se neocitl mezi vítězi. Ukázalo se to jako obrovská chyba. Itálie nebyla na válku připravena a její zbraně byly zoufale zastaralé. Ani ty moderní, které je měly nahradit, nebudily právě hrůzu.

Zvláště katastrofální byla situace italského tankového vojska. To mělo k dispozici jen zoufale zastaralé tančíky L3/35 a tanky M13/40. Ty neměly v boji velkou hodnotu. Když se v říjnu 1940 vrhl Benito Mussolini na Řecko, aby Němcům dokázal, jak je schopný válečník, nastala katastrofa. Špatně obrněná a zastaralá vozidla ničili Řekové po desítkách. Na vyřazení tančíků odvážným Řekům stačila dokonce jen puška. Útočící fašisté byli brzy donuceni k ústupu.

Poděšený Duce rozkázal vyvinout nový těžký tank, který by byl v boji více než rovnocenným protivníkem. Dispozice nového stroje vycházely z úvah odborníků o těžkém stroji na začátku 40. let a italských možností. Tank měl vážit 20 tun, což byla nejvyšší nosnost většiny italských mostů a přepravních pontonů, vyzbrojen měl být dělem ráže 47 milimetrů a posádku pěti mužů.

Označení tanku bylo P tedy  pesante jako těžký. Již tehdy však italský těžký tank byl spíše jen střední než těžký. Skutečný šok nastal v roce 1941, kdy se po útoku na Sovětský svaz dostal do rukou Italů střední tank T-34. Práce na novém „těžkém“ tanku musely začít prakticky od znova. Italský stroj dostal zkosený pancíř a dieselový motor. Teprve roku 1942 byl nový těžký tank hotov.

P26/40, tedy podle hmotnosti „těžký“ 26 tun a zahájení vývoje v roce 1940. měl na délku 5,8 metru, široký byl 2,8 metru a vysoký 2,5 metru. Pancéřování stroje se pohybovalo od 60 milimetrů na čele věže přes 50 milimetrů na čele korby a 40 milimetrů na zádi stroje. Roku 1943, kdy začala sériová výroba, se teoreticky ještě jednalo o poměrně slušnou ochranu. Problém byl i v použité oceli. Italům scházeli nejen důležité suroviny jako molybden nebo chrom pro výrobu kvalitního pancíře ale i odbornici. Kvalita ochrany P26/40 byla tedy značně diskutabilní. Místo moderního svařování nebo odlití věže byl stroj spojen nýty. Tank nebyl schopen odolat ani britskému 57 milimetrovému protitankovému dělu Ordnance QF 6 pounder, který byl v roce 1942 považován za lehčí ráži.

Ještě horší problémy nastaly s motorem. Konstruktéři plánovali, že stroj bude osazen benzinovým motorem. Vojáci však po zkušenostech z Afriky a Východní fronty požadovali diesel. Ten však tak silný, aby dokázal rozpohybovat 26 tunový stroj, Itálie neměla. Narychlo byl proto firmou Fiat vyvinut dvanáctiválec V-12 SPA 342 s výkonem 330 koní. Motor měl však špatně zkonstruované sání, přehříval se a byl poruchový. Maximální rychlost, kterou s ním stroj dokázal vyvinout, byla 40 kilometrů v hodině.  Dojezd tanku byl 280 kilometrů.  Velkým anachronismem bylo i odpružení stroje. Místo torzních tyčí, které tehdy dostávaly moderní stroje, měl italský těžký tank stále listová péra.

Velké problémy byly i s výzbrojí a osádkou. Nejsilnější zbraní, kterou byli Italové schopni do věže, která byla jen zvětšenou kopií věže tanku M13/40, byl kanón ráže 75 milimetrů vzor 37. Kanon neměl ani odpovídající výkony na rok 1943 a na 500 metrů byl schopen probít pancéřování o síle 70 milimetrů. I kadence děla nebyla valná. Ještě větší znehodnocení přinášelo to, že Italové neměli moderní zaměřovací optiku a P26 byl vybaven jen jednoduchým zaměřovačem bez zvětšení.  Zásoba munice byla 63 granátů.

Kanón měl také obrovský zákluz a věž tak špatně řešena, že v ní byl prostor jen pro dva muže místo tří. Velitel tanku byl tak zároveň i mířič. To vedlo k tomu, že byl velitel značně přetížen, a nebyl schopen sledovat okolní bojiště. Ostatně sledování okolí mu značně znesnadňovalo i to, že tank nebyl vybaven velitelskou věžičkou. Vedle velitele se v tanku nacházel nabíječ, radista/ střelec z kulometu a řidič. Komunikace mezi posádkou byla značně obtížná, protože tank nebyl vybaven interkomem. K obraně proti pěchotě měl tank ještě kulomet Breda vz. 38 se zásobou pouhých 600 nábojů.

Bylo objednáno 1000 strojů a prvních 21 P26/40 obdržela italská armáda v první polovině roku 1943. Do bojů však již nezasáhly a všechny je po pádu Itálie zabavily Němci. Ti jej označili jako Panzerkampfwagen P40 737(i) a celou výrobu po dokončení sta kusů zastavili. 40 strojů, pro které neměli motory, využili jako statické opěrné střelecké body. Tanky s motorem, kromě nasazení proti vylodění u Anzia, se v první linii moc neohřály. Brzy byly předány týlovým policejním jednotkám a SS a použity na Severu Itálie a na Balkáně v protipartyzánských bojích.

Italové plánovali silnější verzi tanku s dělem ráží 100 milimetrů. Po pádu země však veškeré práce na stroji ustaly. Vedle tanku vznikl i jeden prototyp samohybného děla ráže 149 milimetrů   Semovente 149/40. To ukořistili později Američané a dodnes se zachovalo v tankovém muzeu v Aberdeenu v Marylandu. Dva P26/40 se zachovaly jako muzejní exponáty i v Itálii. P26/40 byl tank, který vznikl ze špatných předpokladů a v zemi, která na takový úkol jako je vývoj a výroba tak složitého stroje jako je těžký tank, nestačila.

Témata:  II. světová válka P26/40 tanky zbraně Armáda Itálie Benito Mussolini

Související

Aktuálně se děje

3:50

Počasí připraví situaci, která může překvapit řidiče. V pátek ráno si dejte pozor

Moravané a Slezané se v pátek ráno mohou těšit na sněhovou nadílku, avizují meteorologové. Od středečního dopoledne platí příslušná výstraha, která však nejde úplně do detailu. Podle expertů sice nepůjde o extrémní situaci, ale zejména řidiči by si měli dávat pozor. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.