Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

F-20 Tigershark byl špičkový stíhač. Zabila ho nízká cena!

F-20 Tigershark
F-20 Tigershark
Foto: Wikimedia Commons

V 70. letech Spojené státy zavedly do výzbroje celou řadu supermoderních letadel, které překonávaly sovětské konkurenty. F-16, F-14 a F-15 byly vrcholné kusy americké techniky. A v tom byl i jejich největší problém. Američtí politici a vojáci se báli jejich exportu. Bylo tu nebezpečí, že se Sověti zmocní nejnovější amerického know-how.

Jenže tu byl problém. Američané neměli na světovém trhu s vojenskou leteckou technikou co nabídnout. Brzy je z jejich tradičních odbytišť začaly vytlačovat jiné země. A to nejen Francie s Mirage III, ale i Sověti s MIGy a Číňané, s primitivními, ale levnými stroji. Roku 1979 proto prezident Jimmy Carter schválil program FX.

Vláda se rozhodla podpořit vývoj stíhačky, se kterou by oficiálně neměla nic společného, a nebyla by v ní použita žádná supermoderní technologie z nejmodernějších strojů amerického letectva. Letadlo tak mohlo být volně exportováno bez souhlasu Senátu. General Dynamics přišel s „očesanou“ verzí stíhačky F-16/79.  Tento Fighting Falcon měl méně výkonný motor a starší senzory a avioniku.

Firma Northrop se naopak pustila do modernizace své starší stihačky F-5E Tiger II. Její prototyp vzlétl sice již v roce 1959, ale na začátku 80. let se jednalo stále ještě o stroj s velkým potenciálem. To ostatně prokázal i další vývoj. Rozměry nové F-5 G později přeznačené na F-20 Tigershark zůstaly prakticky stejné jako u F-5, tedy rozpětí 8,13 metru a délka 14,4 metru.

Hlavní viditelný rozdíl byl v tom, že Tigershark, měl na rozdíl od svého předchůdce, který byl dvojmotorový, jen jeden motor. Ten byl však daleko výkonnější a dával F-20 naprosto nové bojové perspektivy. General Electric F404-GE-100 s tahem 76 kilo Newtonů byl původně vyvinut pro F-18 Hornet. Zatímco F-5 dosahovala maximální rychlosti 1,63 machu, F-20 překonala 2 machy. Maximální dolet s použitím přídavných nádrží byl 2759 kilometrů.

Filozofie stroje byla poskytnout uživateli moderní stroj, který je zároveň levný nejen díky pořizovací ceně, ale i jeho provozu. F-20 měl být vzhledem k značně omezeným prostředkům zákazníků i nenáročná na údržbu.

Lze říci, že zadání konstruktéři více než splnili. F-20 dostala nový radar a vylepšenou avioniku. Kabina pilota byla vybavena novým průhledovým displejem a dvěma přehledovými displeji, které nahradily klasické „budíky“. Nový byl i radar. General Electric AN/APG-67 dokázal zachytit cíl i za hranicí horizontu a vést boj proti cílům za ním. Tím tak značně vzrostla bojová hodnota stroje.

Posílena byla i konstrukce stroje, ve které byly poprvé použity i sklolaminátová vlákna. Hmotnost prázdného stroje tak byla udržena na přijatelných 5,9 tunách a maximální nosnost zbraní byla úctyhodných 3,6 tuny- Zbraně stroj mohl nést na pěti nosnících. F-20 mohl být vyzbrojen všemi tehdejší nejmodernějšími zbraněmi a bojovými systémy včetně střel vzduch-vzduch AIM-9, protilodní střelu RMG-84 Harpoon či střelami vzduch-země AGM-65 Maverick. Schopnost F-20 nést AIM-7 Sparrow s dlouhým dosahem a zasáhnout cíl za horizontem dokonce získala F-16 až v roce 1989.  Kanónovou výzbroj tvořily dva 20 milimetrové kanóny Pontiac M39A2 v přídi stroje se zásobou 280 kusů munice.

Testy prokázaly, že F-20 se prostě povedl. Stíhač byl daleko lepší manévrovací schopnosti než jeho předchůdci a vyrovnal se ranným verzím  F-16. Při manévrech v nadzvukové rychlosti byl F-20 dokonce o téměř 50 % lepší než jeho předchůdce F-5. Pro stroj však především mluvily jeho provozní vlastnosti a ekonomika. Zatímco F-16 vyšel v roce 1980 na 15 milionů dolarů a F-15 dokonce na 30 milionů, F-20 stál 10,7 milionu dolarů.  Stroj spotřeboval o 53% méně paliva než F-16, potřeboval méně údržby a školeného personálu ke svému provozu.

Vývoj šel úspěšně kupředu. Co se změnilo, byla politika. Po napadení Afghánistánu Sovětským svazem a po nástupu prezidenta Ronalda Reagana se uvolnila i americká zbrojní politika. Spojenci jako Pákistán, Řecko, Turecko, země NATO nebo i Venezuela žádaly jen to nejlepší. A tím byl F-16. I přes enormní snahu, kdy byl F-20 nabízen 28 zemím, se nenašel žádný zákazník. Roku 1986, po vyrobení třech prototypů, byl celý program zrušen. Firmu Northop vyšel na 1,2 miliardy dolarů.

Odborníci se shodují, že F-20 byl nejlepší nikdy sériově nevyráběný stroj. Splňoval nejen nejvyšší bojové nároky, ale byl i ekonomický. Proti touze po výkonnější F-16 však neměl šanci. Některé části projektu, jako například radar, byly poté využity při vývoji jiných strojů. Do dnešních dnů se zachoval jeden F-20, který je vystaven v Kalifornském muzeu vědy v Los Angeles. 

Témata:  letectví a letadla F-20 Tigershark USA studená válka

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 22:03

Sport dostane stovky milionů na obnovu po povodních, rozhodla vláda

Národní sportovní agentura dostane 850 milionů korun na pomoc sportovním organizacím, jejichž majetek zničily či poškodily zářijové povodně. Uvolnění peněz z rozpočtové rezervy schválila vláda středečním jednání. Odsouhlasila také další rozšíření pomoci českým exportérům obchodujícím s Ukrajinou, poskytované formou pojištění vývozních úvěrových rizik Exportní garanční a pojišťovací společností a schválila i spuštění úvěrového programu Národní rozvojové banky pro podnikatele postižené povodněmi.

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.