Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Francouzský tank, který ovládl svět. Nepřátelé jej podceňovali, a to neměli dělat!

AMX-13
AMX-13
Foto: Wikimedia Commons

Francie se po 2. světové válce ocitla v nepříjemné situaci. Francouzská armáda čím dál více zabředávala do různých koloniálních válek, ale moderní techniky vlastní provenience se ji nedostávalo, a musela spoléhat na dovoz z USA. To hrdá Francie nemohla strpět a v roce 1946 zahájila vývoj vlastního lehkého tanku. Nikdo netušil, jak velkým úspěchem bude, a že vydrží ve výzbroji mnoha států do dnes.

Do soutěže se přihlásilo několik firem, ale jako vítězný byl vybrán návrh firmy Atelier de Construction d'Issy-les-Moulineaux (AMX). V novém tanku chtěli jeho konstruktéři využít zkušenosti z pravě skončeného světového konfliktu. Tank měl mít dostatečnou palebnou sílu, aby dokázal zničit i ty nejlépe opevněné a pancéřované cíle. Na druhou stranu měl být stroj dostatečně pohyblivý a lehký. Jeho transport na bojiště měl být prováděn i letecky. To však do značné míry konstruktéry omezovalo při konstrukci a síle pancéřování. To muselo být kompenzováno jinak.

Prototyp nového tanku byl hotov byl hotov v roce 1949. Hmotnost prázdného stroje byla 13 tun a podle toho byl i označen jako AMX-13. Rozměry stroje nebyly nijak velké. Délka stroje bez hlavně byla 4,9 metru, šířka byla 2,5 metru a výška 2,3 metru. Při výrobě trupu se uplatnilo, na rozdíl od předválečné doby, kdy vládly nýty, především svařování.

Síla pancéřování nebyla velká. Maximální byla na čele a to 50 milimetrů. Tank neměl ochranu proti chemickým, biologickým ani atomovým zbraním. U zbytku stroje byl pancíř mezi 10 a 30 milimetry. AMX-13 poháněl benzínový vodou chlazený osmiválec SOFAM s výkonem 250 koní.  Maximální rychlost byla 60 kilometrů v hodině. Objem nádrží byl 480 litrů což tanku stačilo dojezd na 450 kilometrů.

Největší novinkou stroje byla ovšem tzv. výkyvná věž. Ta byla speciálně vyvinuta pro stroje s automatickým nabíjením. Při náměru děla se naklání celá pancéřová konstrukce, která je s věží spojena čepy. Rozměry  byly daleko menší než u standardní věže a byla tak menším cílem pro nepřátele. Nízká silueta šla také uplatnit při léčkách a přepadech. Nebylo potřeba nabíječe a ve věži byl také jen jeden muž tedy střelec/velitel a posádka byla jen tříčlenná.

 Konstrukce však měla i své nevýhody. V bubnu automatického nabíjení stroje se nacházelo jen 12 nábojů z 32, které měl tank v zásobě. Pokud náboje došly, mohly být doplněny pouze zvenčí, a tank se musel kvůli doplnění munice z bojiště stáhnout.

Hlavní zraní stroje byl původně kanón ráže 75 milimetrů. V 60. letech tank dostal 90 milimetrový kanón, který si dokázal poradit i s dobře pancéřovanými sovětskými a americkými tanky. Pro pozdější exportní verze byl nabízen i kanón ráže 105 milimetrů. Vedle toho má AMX -13 koaxiální kulomet AA-52 se zásobou 3100 nábojů. Další kulomet může být umístěn na věži.

Od roku 1951 do roku 1985, kdy byla výroba definitivně zastavena, bylo dodáno 7700 strojů. Z toho šlo 4300 francouzské armádě a 3400 na export. Na šasi AMX-13 vzniklo více než sto dalších modifikací. Existoval prototyp obrněné sanitky, raketového stíhače tanků nebo protiletadlového děla. Do výroby a do služby se dostal obrněný transportér, samohybného děla, houfnice, mostní tank nebo ženijní vozidlo.

Roku 1951 prodělal úspěšně prototyp tanku velmi náročné testy na Sahaře a od roku 1952 byl zařazen do armády. Prvního ostrého nasazení se v řadách francouzské armády dočkal v Alžíru a při suezské invazi v roce 1956. Vzhledem k příznivé ceně a ochotě Francouzů dodávat i chudším a kontroverzním režimům se stal tank AMX-13 velmi oblíbeným po celém světě.

Prvním zákazníkem se stal Izrael, který v roce 1956 koupil 400 tanků se 75 milimetrovým kanónem.  Roku 1967 při Šestidenní válce jednotky těmito tanky vybavené utrpěly těžké ztráty. Na sovětské tanky T-62 a IS-3 kanony ráže 75 milimetrů nestačily a AMX-13 se pro ně stával snadnou kořistí. Zbylé tanky roku 1969 prodal Izrael do Singapuru.

Naopak tanky AMX s 90 milimetrovým dělem si vedly pod Indickou vlajkou v konfliktu s Pákistánem v roce 1965 skvěle. V boji s 1. pakistánskou divizí indické tanky AMX-13 při vlastních ztrátách 10 tanků vyřadily přes 100 pakistánských tanků americké výroby M 48 Patton. Indické tanky byly ze zálohy vyřazeny teprve v roce 2008.

Vedle Izraele a Indie si tank zabojoval i ve službách Maroka, Dominikánské republiky nebo Libanonu. Ve výzbroji měla AMX-13 i armáda Švýcarska, Rakouska, Nepálu, Guatemaly, Nizozemska, Jižního Vietnamu, Alžíru, Pobřeží Slonoviny nebo Džibuti. Ve službě je stále v Argentině, Peru, Venezuele, Ekvádoru, Maroku a Indonésii. V samotné Francii byly poslední AMX-13 vyřazeny v roce 1990.

AMX-13 patří mezi nenápadné, ale spolehlivé a úspěšné stroje. Pro svoji nenáročnost a spolehlivost se stal populárním ve velké části světa. Na našem území se nachází dva kusy tohoto zajímavého tanku jako muzeální exponáty. Jeden vlastní vojenské muzeum Smržovka a druhý je v Lešanech. V roce 2018 bylo šest vyřazených tanků AMX-13 potopeno u libanonského města Sidón jako netradiční atrakce pro potápěče. I tak může skončit kdysi obávaná zbraň.

Témata:  tanky AMX-13 Francouzská armáda Francie zbraně studená válka

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 22:03

Sport dostane stovky milionů na obnovu po povodních, rozhodla vláda

Národní sportovní agentura dostane 850 milionů korun na pomoc sportovním organizacím, jejichž majetek zničily či poškodily zářijové povodně. Uvolnění peněz z rozpočtové rezervy schválila vláda středečním jednání. Odsouhlasila také další rozšíření pomoci českým exportérům obchodujícím s Ukrajinou, poskytované formou pojištění vývozních úvěrových rizik Exportní garanční a pojišťovací společností a schválila i spuštění úvěrového programu Národní rozvojové banky pro podnikatele postižené povodněmi.

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.