Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jeden stroj může být dron nebo letadlo! Stačí čtyři hodiny!

Northrop Grumman Firebird
Northrop Grumman Firebird
Foto: Wikipedia **www.wikipedia.org**

Moderní doba přinesla boom dálkově ovládaných letadel – dronů. Leč je tu stále potřeba letadel s osádkou. Firma Northrop Grumman v minulých dnech představila novinku, která dokáže uspokojit potřebu obojího. Stačí si jen vybrat!

Prototyp Northrop Grumman poprvé vzlétl v roce 2010 a jeho vývoj byl dokončen teprve na začátku tohoto roku. Firebird je stroj třídy MALE, Middle Attitude, Long Endurance, tedy má létat ve středních výškách s vysokou výdrží. Tyto vlastnosti Firebird získal především díky použiti vysoce odolných, lehkých a moderních kompozitních materiálů a sofistikovaných avionických technologii.

Letadlo má křídlo ve tvaru W s rozpětím 24,1 metru a s mírnou negativní šípovitostí. Dvě podvozkové gondoly, ve kterých jsou i objemné palivové nádrže spojené vodorovnými ocasními plochami. Trup stroje má kapkovitý tvar a délku 10,5 metru. Aby byl výhled z kabiny pro piloty, ale pro různé pozorovací přístroje a senzory co nejlepší, je stroj koncipován s tlačnou vrtulí.

Srdcem stroje je šestiválcový motor Lycoming O-540 o výkonu 350 koní. Tento osvědčený motor je široce používán po celém světě ve sportovních a lehkých letadlech, včetně našich strojů Zlín Z-50 a Z-143. Motor je oblíben nejen pro svoji spolehlivost, konstrukční a provozní nenáročnost, ale i proto, že motor dokáže pracovat s palivem různých kvalit.   

Hmotnost prázdného stroje je 2268 kilogramů a maximální je pak 3220 kilogramů. Užitečný náklad může činit až 770 kilogramů.  Pro Firebird nabízí Northop kolem dvacítky pozorovacích, komunikačních a detekčních systémů od termálních kamer přes detekční radary až po vysoce citlivé mikrofony.

Stroj může být pro mise vybaven až pěti různými pozorovacími systémy. Jejich výměna zabere několik desítek minut. Ty mohou být nainstalovány na třech pylonech pod strojem nebo v šachtě v trupu. Díky tomu může stroj působit nejen ve vojenských a špionážních misích, ale i v civilní rolích například při pozorování dopravy nebo přírody. Do budoucna bude zřejmě možné pod stroj možné podvěsit i zbraně.

Co však ze stroje dělá naprostý unikát ke možnost změnit jej z pilotovaného letadla na dron a naopak. Stroj je dodáván s modulem s elektronikou a anténou na dálkové řízení. Upevnění kabiny a elektronické spoje jsou přizpůsobeny pro snadnou výměnu kabiny za modul. Dva technici změnu konfigurace stroje zvládnou za čtyři hodiny. Kabina pro dvě osoby je vybavena třemi multifunkčními displeji s úhlopříčkou 14 palců a dvěma dotykovými displeji 5,7 palce. Stejně je vybaveno i pozemní ovládání stroje a přechod pro pilota z přímého na dálkové ovládání je velmi snadný.

Výkony stroje jsou uzpůsobeny jeho úkolům. Maximální rychlost je 350 kilometrů a dostup 9600 metru. Operační rychlost je však 250 kilometrů ve výšce 7600 metrů. Takto Firebird může vydržet ve vzduchu až 40 hodin. Firebird lze také snadno rozebrat a letecky rychle přepravit po celém světě. I cena má být poměrně příznivá. V konfiguraci pro pilota má vyjít stroj na 10 milionů dolarů. S možností transformace na dron má vyjít na dvojnásobek.

První sériový stroj byl dodán zájemci z nejmenované agentury americké vlády letos a objevil se i jeden civilní zákazník. O úspěchu celé koncepce se však rozhodne až podle zájmu v budoucnu. Není však pochyb, že Firebird je pozoruhodné technické řešení.

Témata:  letectví a letadla Northrop Grumman Firebird letadla budoucnosti USA technika Drony

Související

Aktuálně se děje

2:12

Menšík a Sovák říkali blbosti o ničem? Miroslav Hanuš měl možná lépe volit slova

Vladimír Menšík nebo Jiří Sovák jsou dodnes považováni za geniální vypravěče. Na tradici takto nadaných lidí mezi českými herci navazuje Miroslav Hanuš, který se o dvojici velikánů vyjádřil po svém. A možná měl více vážit slova. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.