Izraelská armáda (IDF) má jednu absolutní prioritu: co nejvíce zvýšit šance svých vojáku na přežití. Zároveň se IDF proslavila svojí šetrností a schopností přestavět starší tanky a vozidla na nové daleko hodnotnější stroje. Materiál na nový zvláště odolný obrněný transportér přišel od netradičních dodavatelů.
Během válek na Blízkém východě padlo do rukou Izraelců mnoho tanků T-54/55. Ty je zařadili do služeb svojí armády pod názvem Tiran a byly s nimi mimořádně spokojeni. S rozvojem bojové techniky však staré sovětské tanky přestávaly stačit. Zároveň se však projevila potřeba nových odolných transportérů. Tak začal vznikat Achzarit, tedy v hebrejštině „zlá žena“.
Na ten měla IDF speciální požadavky. Nový stroj měl odolat palbě z RPG a zároveň udržet krok s tankovými svazy vyzbrojenými tanky Merkava. Volba podvozku T-55 byla jasnou volbou. Z tanku byla sejmuta věž a odstraněn motor. Na podvozek tanku bylo instalováno přes originální sovětské pancéřování nové izraelské reaktivní pancéřování. Ochrana stroje tak dosahuje 200 milimetrů pancíře. Je potvrzeno, že stroj odolá nejen RPG, ale i přímému zásahu z tankového kanónu ráže 125 milimetrů.
I další řešení slouží k ochraně posádky a je naprosto unikátní. V zádi Achrazitu vznikl výstup pro sedmičlenný výsadek, který stroj nese. Ten je řešen jako obrněný tunel v pravé části trupu. Ten dovoluje nejen rychlý výstup a nástup, ale vojáky kryje i ze stran podobně jak je tomu u lehkých obrněných transportérů. Lze jej využít i když se vozidlo pohybuje. U standartních T-55 je ovšem v celé zádi tanku motor. Ten se izraelským inženýrům podařilo vtěsnat do levé poloviny zádě.
Původně se jednalo o osmiválec Detroit Diesel 8V-71 TTA o výkonu 650 koní. Do verze Mk. II se pak montuje ještě výkonnější Detroit Diesel 8V-92 TA s výkonem 850 koní. Oproti původnímu T-55, který byl vybaven motorem V-55 s 581 koni se jedná o značný nárůst. Výkon motoru musí kompenzovat značný nárůst hmotnosti stroje. I přesto, že byla odstraněna věž, hmotnost stroje díky mohutnému pancíři vzrostla z 36 tun na 44 tun. Díky síle motoru však zůstala zachována mrštnost stroje a rychlost dokonce vzrostla z 48 kilometrů v hodině u tanku na 65 kilometrů u Achrazitu. Dojezd je 600 kilometrů.
Posádku stroje tvoří tři muži. Velitel, řidič a střelec z kulometu M 240 ráže 7,62 milimetrů. Ty má stroj ve výzbroji celkem tři. Dva jsou umístěny nad poklopy posádky a jeden v dálkově ovládané věži. Některé verze stroje nesou tři podobné věže. Modernizované stroje nesou těžší kulomet 12,7 milimetrů. Vedle toho lze na vrchol korby namontovat minomet ráže 60 milimetrů se zadýmovaní munici nebo municí proti pěchotě. Těžší výzbrojí Achrazit nedisponuje. Podle izraelské filozofie mají vést boj s technikou protivníka tanky.
Achrazit byl do výzbroje zaveden v roce 1988, a dodnes bylo takto upraveno mezi 200 a 400 kusy T-55. Během let byly Achrazity nasazeny v mnoha bojích nejen v Gaze, ale i v Libanonu v roce 2006 nebo během Druhé intifády. Taktika nasazení stroje je Izraelci neustále zdokonalováno. Dnes Achrazity operují po třech, kryty tanky a neustále se podporují. Během výsadku se stroje pomalu pohybují a nikdy nezastavují, aby nepřátelům ztížili zaměření Achrazitu a jeho zásah.
Achrazit je nepochybně vysoce hodnotné vozidlo, které dokazuje schopnosti izraelské armády v „recyklaci“ starších bojových strojů. Izraelci se zbavili nepotřebných starých tanků T-55 a získali vysoce odolný a hodnotný obrněný transportér, který jim již přes 30 let spolehlivě a za minimálních ztrát jak na strojích, tak na životech slouží.
Témata: Izrael, Achrazit, Izraelská armáda, tanky, zbraně
Související
9. listopadu 2024 19:03
4. listopadu 2024 14:45
1. listopadu 2024 11:46
27. října 2024 12:15
27. října 2024 8:23
26. října 2024 16:12