Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nejhorší letadlo 2. světové války bylo z Británie. Padalo samo!

Saro Lerwick
Saro Lerwick
Foto: Wikimedia Commons

Již před 2. světovou válkou si RAF uvědomovalo potřebu hlídkového stroje s dlouhým doletem, který by byl schopen držet krok s loděmi, varovat je a ponorky i potápět. Letadlo, které vzniklo však bylo větším ohrožením pro posádky, než pro Hitlerovy U-Booty.

Soutěž na nový stroj byla vypsaná roku 1936. Ministerstvo letectví požadovalo létající člun, který měl mít rychlost 370 kilometrů v hodině a hmotnost do 11 000 kilogramů. Do soutěže se přihlásily firmy Saunders-Roe, Supermarine, Blackburn Aircraft a Short. Soutěž vyhrál se svým návrhem Supermarine. Ten byl však plně vytížen prací na legendární stihačce Spitfire, a tak nakonec získala kontrakt druhá firma Saunders-Roe.

Ministerstvo na stroj spěchalo, a proto byla vynechána práce na prototypu a první stroj měl být rovnou i prvním sériovým kusem. Saunders-Roe SARO A.36 Lerwick, jak byl nový stroj označen byl celokovový hornoplošník s klasickým člunovým trupem a plováky na konci křídla. Rozpětí stoje bylo 24,65 metru a jeho délka byla 19,40 metrů. Vzletová hmotnost byl 12,8 tuny. Pohon Lerwicku zajišťovaly dva dvojhvězdicové čtrnácti válce Bristol Hercules II o výkonu 1375 koní každý. Maximální rychlost stroje byla 345 kilometrů v hodině, operační dostup 4270 metrů a dolet 2479 kilometrů.

Výzbroj stroje tvořil jeden kulomet Vickers K 7,7 milimetrů ve střelecké věži na přídi, dva kulomety Browning M1919 v bočních střílnách. Další čtyřče browningů bylo ve střelecké věži Nash & Thompson FN.4. na zádi.  Stroj mohl nést 900 kilogramů bomb nebo hloubkových náloží. Posádku tvořilo šest mužů. Lerwick se poprvé vznesl 31. října 1938.

A od prvního letu bylo jasné, že je stroj naprostá katastrofa. Lerwick měl posunuté těžiště a byl v přímém letu nestabilní, jeho letové vlastnosti byly nevypočitatelné a nebyl schopen letu na autopilota, což byl pro hlídkový letoun klíčový problém. Navíc letadlo nebylo schopno letu s jedním motorem. Na hladině stroj nebyl schopen manévrů a byl tak nestabilní, že mu hrozilo při prudším manévrů potopení. Během služby se ukázalo, že je konstrukce příliš křehká a několika strojům se v letu ulomilo křídlo. Již jen jako drobnost působí, že hydraulický systém byl poruchový a samovolně otvíral pumovnici.

První kusy byly dodány v půlce roku 1939 240. peruti RAF. Zkušenosti s nimi byly tak katastrofální, že se již v říjnu stejného roku letectvo vrátilo ke starším SARO London a Lerwicky byly odstaveny. Letecký vicemaršál Sholto Douglas doporučil typ vyřadit úplně. Byla však válka, a tak byla po řadě modifikací, které byly, jak se ukázalo k ničemu, výroba Lerwicku znovu v listopadu 1939 obnovena.

Od roku 1940 byla upravenými stroji vyzbrojena 209. peruť v Orbanu. Výsledky byly katastrofální. Lerwickům se podařilo vystopovat pouze dvě německé ponorky, přičemž se jednu z nich poškodit. Kvůli technickým potížím byly stroje hned dvakrát uzemněny. Poslední stroj byl dodán v květnu 1941. Ten samý měsíc byly Lerwicky vyřazeny z činné služby. Pokus o jejich uplatnění jako školního stroje v polovině roku 1942 pro kanadské letky skončil neslavně. Na konci roku 1942 byl stroj prohlášen za zastaralý a roku 1943 byly všechny Lerwicky sešrotovány.

Bilance stroje je děsivá. Z 21 Lerwicku muselo být kvůli nehodám odepsáno plných jedenáct. Ani jedna ztráta nebyla způsobena činnosti nepřítele. Nespolehlivost stroje zaplatilo životem celkem dvacet devět letců. Lerwick se tak stal jedním z nejméně úspěšnějších typů v historii a právem v letcích vzbuzoval noční můry.

Témata:  II. světová válka Saro Lerwick letadla II. světové války Velká Británie Britská armáda letectví a letadla

Související

Aktuálně se děje

3:50

Počasí připraví situaci, která může překvapit řidiče. V pátek ráno si dejte pozor

Moravané a Slezané se v pátek ráno mohou těšit na sněhovou nadílku, avizují meteorologové. Od středečního dopoledne platí příslušná výstraha, která však nejde úplně do detailu. Podle expertů sice nepůjde o extrémní situaci, ale zejména řidiči by si měli dávat pozor. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.