Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

První Hitlerův těžký tank vznikl díky špionáži! V boji pohořel, ale propagandisticky vyhrál!

Neubaufahrzeug
Neubaufahrzeug
Foto: Wikimedia Commons

Nacistické Německo se krátce po převzetí moci pokoušelo překlenout zbrojní zákazy, které byly po prohrané 1. světové válce na zemi uvaleny. Nacisté se nezastavili před ničím, a málo se ví že, u vzniku prvního německého těžkého tanku hrála důležitou roli špionáž.

Britové v roce 1926 vyvinuli vícevěžový tank Vickers A1E1 Independent. Tento prototyp se sice do sériové výroby nedostal, ale mnozí odborníci jej považovali za konstrukci budoucnosti. Stroj například inspiroval Sověty k vývoji jejich supertěžkého tanku T-35. Němci se rozhodli také britským tankem inspirovat a získat podobný stroj.

Úkol si však usnadnili. K získání plánu využili špionáž. Plány jim dodal zhrzený poddůstojník Norman Baillie-Stewart, který se tak chtěl pomstít armádě za neudělení medaile a přeskočení při povýšení. Za dodání plánů Němcům dostal 15 liber. A po odhalení od vojenského soudu sedm let za vlastizradu, z nichž si odseděl čtyři.  Němcům však zůstal věrný. Po propuštění se do Třetí říše přestěhoval a celou válku pro nacisty pracoval.

Plány se dostaly do rukou odborníkům z firmy  Rheinmetall – Borzig. Německo ještě oficiálně nevypovědělo versaillskou smlouvu a tak byl těžký tank vyvíjen pod krycím názvem Neubaufahrzeug (Nové vozidlo). Na délku měj stroj 6,6 metru, na výšku 2,98 metru a na šířku 2,19 metru. Hmotnost vozidla byla 23,4 tuny. Síla pancéře se pohybovala mezi 13 milimetry a 20 milimetry na čele věže.

Tank byl vybaven třemi věžemi. V hlavní věži byl tanková kanón ráže 75 milimetrů KwK L / 24 spřažený s 80 náboji spřažený s kanónem 37 milimetrů KwK 36 L/45 a kulometem ráže 7,92 milimetru MG 13 později MG 34. Ve věžičkách umístěných na přídi a vlevo na zádi stroje pak byly jen kulomety. Pro kulomety byla v tanku zásoba 6000 kusů munice. Posádku tvořilo šest mužů. Velitel, nabíječ, dva střelci z kulometu ve věžičkách, řidič a radista.

Pohon stroje původně zajišťoval šestiválcový motor BMW Va s výkonem 290 koní, který byl později nahrazen spolehlivějším Maybachem HL 108 TR s 280 koňmi. Maximální rychlost tanku na silnici byla 32 kilometrů a dojezd 120 kilometrů.

První prototyp byl hotov v roce 1934 z měkké oceli. Zatímco jízdní vlastnosti Neubaufahrzeugu byly dobré, důstojníkům Wehrmachtu se nelíbila hlavní věž stroje. Poklopy se otvíraly dozadu a nechránily při výstupu posádku a problémy byly i s kanónem. Do projektu byla tedy zapojena firma Krupp, která vyvinula nové věže. Po druhém prototypu z měkké oceli následovaly tři plně vybavené sériové stroje, které byly dodány roku 1936.

Důstojníci si však uvědomili, že vicevěžová koncepce je nejen drahá, ale v boji i neefektivní. Po dokončení tří strojů byl vývoj a výroba stroje zastavena. Nabyté zkušenosti však byly využity při vývoji modernějších strojů, které se měly uplatnit během Blitzkriegu.  Neubaufahrzeug byl pak použit při výcviku a při invazi do Dánska a Norska.

V rámci Panzer Abteilung zur besonderer Vervendung 40 26. dubna 1940 se zúčastnily bojů u obce Kvam. Britům a Francouzům, kteří byli vybaveni 25 milimetrovými kanóny Hotchkiss a protitankovými puškami Boys, se podařilo  Neubaufahrzeugy poškodit a dokonce jednoho mužů z posádky zabít. Jeden tank nakonec Němci museli sami zničit, aby nepadl do rukou nepřítele. Tanky se poté stáhly. Tak neslavně skončilo jejich jediné bojové nasazení.

Stroje se však již v té době staly hvězdami propagandy Josepha Goebbelse. Nacistickým mistrům propagandy se za pomoci stovek fotografií podařilo přestříkáváním tří strojů a fotomontážemi přesvědčit nepřítele, že Neubaufahrzeug tedy Nb.Fz nebo „Panzer V“ je páteří německé Panzerwaffe. To se skutečně podařilo. V mnoha spojeneckých příručkách ze začátku války je typ uveden jako hlavní německý tank, spojenečtí vojáci hlásily, že Neubaufahrzeug zničili a typ se dokonce dostal na sovětskou známku, na které jej ničí odvážní sovětští dělostřelci.

Realita však byla jiná. V roce 1940 sloužily zbylé stroje v okupovaném Oslu, odkud byly na konci roku přesunuty do Dánska. V roce 1942 byly ze služby vyřazeny úplně. Poslední zmínka o stroji je z roku 1943, kdy byl na jednom vraku zkoušen prototyp Panzerschrecku. Dodnes se z Neubaufahrzeugu zachovalo jedno pojezdové kolo, které bylo nalezeno z norské vesničky Kvam. To je vše, co zbylo z prvního německého těžkého tanku 2. světové války.

Témata:  II. světová válka Neubaufahrzeug tanky Německo zbraně

Související

Aktuálně se děje

2:12

Menšík a Sovák říkali blbosti o ničem? Miroslav Hanuš měl možná lépe volit slova

Vladimír Menšík nebo Jiří Sovák jsou dodnes považováni za geniální vypravěče. Na tradici takto nadaných lidí mezi českými herci navazuje Miroslav Hanuš, který se o dvojici velikánů vyjádřil po svém. A možná měl více vážit slova. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.