Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Stalinův tančík byl rakev na pásech! Vyrobili jich tisíce!

T-27
T-27
Foto: Wikimedia Commons

Ve 20. letech 20 století vojenský svět podlehl módě tančíků. Podle tehdejších taktiků měly malé rychlé stroje s osádkou jednoho nebo dvou mužů vyzbrojené kulometem rychle překročit bitevní pole, prolomit linie nepřítele a přinést rychlé vítězství. Marast zákopů 1. světové války měl být minulostí.

V čele Rudé armády stál maršál Michail Tuchačevskij, který podporoval vznik a vývoj tankových vojsk. Dokonce na toto téma vzniklo několik propagačních filmů, ke kterým napsal osobně scénář.  Zatímco vývoj lehkých tanků sovětští konstruktéři poměrně zvládali, jejich pokusy o tančíky končily více než rozpačitě. Jednomístný stroj T-17 byl nejen příliš pomalý a těžkopádný, ale ukázalo se, že jeden muž nezvládá řízení a zároveň obsluhu kulometu.

Roku 1930 se sovětské diplomacii podařilo prolomit „sanitární kordon“, který kolem bolševického státu vznikl po jejich vítězství v občanské válce, a Sověti se vrhli do nákupu cizích moderních technologií, a to včetně licencí na zbraně. Tuchačevskij přesvědčil diktátora Stalina, aby vyslal vojenskou nákupní misi i do Velké Británie. Problém s tančíky bylo třeba za každou cenu překonat, a Britové byli v tomto oboru špička.

Po krátkém jednání se obě strany nakonec dohodly. Do Sovětského svazu putovalo 20 kusů dvojmístného tančíku Carden-Loyd Mk.VI. a výrobní plány na něj. Při testech se však ukázalo, že britský tančík nebyl uzpůsoben pro širou ruskou step, a proto jej bylo nutno upravit. Podvozek dostal o dvě pojezdová kola navíc a širší pásy. Délka stroje tak dosáhla 2,6 metru a výška byla 1,45 metru.

Stroj také dostal silnější válcovaný pancíř, který na čele stroje dosahoval 10 milimetrů a zbytek tančíku byl z 6 milimetrových plátů. Hmotnost vrostla oproti britskému originálu o tunu na 2,7 tuny. Výkony měl však nový sovětský T-27, jak byl stroj pokřtěn, lepší. Původní čtyřválec Ford T o výkonu 22,5 koně byl nahrazen výkonnějším motorem GAZ-AA (licenční Ford AA) s výkonem 40 koní. Ten dával tančíku slušnou rychlost 60 kilometrů v hodině na silnici a 40 kilometrů v hodině v terénu. Dojezd byl 120 kilometrů.

T-27 byl vyzbrojen jedním kulometem DT ráže 7,62 milimetrů se zásobou 2520 kusů munice. Tančík neměl žádné moderní komunikační prostředky s okolím a tankisté se měli dorozumívat pomocí vlaječek. Vojenské testy začaly v roce 1930 a ještě před jejich koncem bylo rozhodnuto o zahájení výroby tančíků. Ta probíhala od roku 1931 v moskevské továrně Vato, GAZ a v leningradské fabrice Bolševik. Produkce tančíků jela na svoji dobu v neuvěřitelných číslech a do roku 1933, kdy byla výroba ukončena, sjelo z pásů neuvěřitelných 3328 T-27. V případě války měly továrny přejít na plnou výrobu T-27 a za rok jich měly podle plánů vychrlit 16 000!

Původní plány nasazení T-27 předpokládaly jejich nasazení buď ve velkých samostatných klínech nebo měl stroj podporovat rychlý postup jezdectva. Rudá armáda se snažila zvýšit bojovou hodnotu stroje, a tak vznikly i prototypy s bezzákluzovým 76 milimetrovým kanónem nebo protitankovou puškou. Ty se však do výroby nedostaly. Naopak bylo vyrobeno 184 kusů OT-27 vyzbrojených plamenometem. Velmi zajímavou možností, kterou T-27 sovětské armádě dal, byla možnost jeho přepravy vzduchem. Stroje byly podvěseny pod těžké bombardéry TB-1 nebo TB-3, a ty pak mohly být dopraveny rychle na odlehlá místa nebo do týlu nepřítele, kde operovali výsadkáři a poskytnout jim tak cennou palebnou podporu.

První nasazení T-27 proběhlo proti povstalcům tzv. basmačům v Turkestánu ve Střední Asii.  I nasazení proti špatně vyzbrojeným povstalcům ukázalo nevýhody stroje. Jízda v něm byla díky malým rozměrům a tvrdému podvozku velmi nepohodlná. Jako členové posádek tak byli vybírání pouze vojáci menšího vzrůstu. I puškové střely ráže 7,62 milimetru s ocelovým jádrem, mohly probít čelo pancíře na 200-300 metrů, což vedlo k tomu, že T-27 se k nepříteli nemohl ani přiblížit. Od poloviny 30. let byl stroj pomalu stahován z bojových jednotek k druhosledovým a strážním jednotkám. Část T-27 byla přestavěna na letištní tahače. 

T-27 se zúčastnil i sovětského útoku na Polsko v roce 1939 a zhruba stovka tančíků se ještě zapojila do bojů Zimní války proti Finsku. V roce 1941 byla stroje již oficiálně mimo službu přesto se jich několik stovek s katastrofálními výsledky zapojilo do obrany proti útoku Wehrmachtu. Několik tančíků ukořistili i Němci, kteří jich několik pod označením PzKpfw T-27A 734 (r) zařadili do své služby. Několik jich ukořistili i Maďaři, Finové a Rumuni, ale zastaralé stroje brzy skončily v hutích. Ještě před válkou byl T-27 exportován do Turecka a Mongolska.

Do dnešních dnů se zachovaly jako muzeální exponáty tři T-27. Všechny se nacházejí na území Ruska.  Tančíky T-27 se rozhodně jako bojová vozidla neprosadila. Jednalo se o zcela jednoznačnou vývojovou slepou uličku. Přesto jeho počty a zkušenost, které na nich tankisté a konstruktéři získali, mu zajistilo místo v historii obrněné techniky.   

Témata:  II. světová válka T-27 tanky Sovětská armáda

Související

Aktuálně se děje

2:12

Menšík a Sovák říkali blbosti o ničem? Miroslav Hanuš měl možná lépe volit slova

Vladimír Menšík nebo Jiří Sovák jsou dodnes považováni za geniální vypravěče. Na tradici takto nadaných lidí mezi českými herci navazuje Miroslav Hanuš, který se o dvojici velikánů vyjádřil po svém. A možná měl více vážit slova. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.