reklama

Obratný stroj s rychlostí více než 2 Machy Tel Aviv děsil.  První pokus o získání MiGu provedli Izraelci v roce 1961 v Egyptě. Pilotovi Aidu Hanovi nabídl izraelský agent Jean Leon Thomas 100 000 dolarů za to, že se svým Migem přelétne do Izraele. Hana na oko souhlasil, ale po schůzce vše ohlásil svým velitelům. Thomas a jeho pět pomocníků bylo zatčeno a v roce 1962 popraveno.

Daleko lepší příležitost se naskytla v roce 1965. Skupina iráckých důstojníků se tehdy vydala na školení do USA. V Iráku tehdy panoval chaos. V roce 1963 došlo k úspěšnému puči proti Abdulu Karim Kásimovi, který navázal přátelské styky s Moskvou a dostával dodávky vojenské techniky ze Sovětského svazu. Po puči naopak nová vláda chtěla obnovit přátelství s Washingtonem. V rámci této politiky došlo k rozsáhlým čistkám, a z armády byla vyhozena většina důstojníků vycvičených v SSSR.

S výcvikem Iráčanů v USA se Izraelcům naskytla příležitost přesvědčit některého pilotů ke zběhnutí. Do USA byl vyslán speciální tým, který měl Iráčany svést ke zběhnutí. A to doslova! Jádrem týmu byla krásná agentka „Zainab“, která měla ke svedení pilotů a zradě své země použít ženské zbraně. Vytipováno bylo několik pilotů. Poručík Hamid Dhahe nabídku odmítl. Od Mossadu dostal varování, aby celou věc neroztruboval a tři dny na opuštění USA. To pilot nesplnil a byl zabit při „náhodné“ rvačce v baru.

Po incidentu byl zbytek pilotů stažen. Následoval je ovšem i celý tým Mossadu. Dalším na řadě byl kapitán Šaker Mahmoud Jusúf. Ten po nabídce při dostaveníčku v azylu pro milence okamžitě odmítl a pohrozil vyzrazením. Jeden z agentů jej na místě zastřelil. Třetím mužem na seznamu byl Mohammad Raglob. Ten neříkal, že by nesběhl, ale spíše to vypadalo, že chce Izraelce vydírat. V březnu 1966 měl při dovolené v Německu zvláštní „nehodu“. V hlubokém lese vypadl z vagonu vysokorychlostní dráhy.

Zdálo se, že operace skončí bez úspěchu. Pak ovšem přišel typ z Teheránu. Místní agent „Jusúf“ hlásil, že by mohl mít vhodného kandidáta. Známý jeho přítelkyně byl irácký stíhací pilot. Ten byl znechucený situací v Iráku. Vzhledem k tomu, že byl asyřanský křesťan, a navíc podstoupil výcvik v Sovětském svazu, na nějaký kariérní postup nemohl mít ani pomyšlení. Navíc ho znechucovalo, že musí se svou stíhačkou útočit na kurdské civilní cíle. Ten muž se jmenoval Munír Rúfá.

Začalo rozsáhlé oťukávání cíle opět za účasti krásné ženy. Rúfá se pomalu nechal nahlodávat. Při výletu do Paříže, kam jej jeho nová „láska“ nalákala, mu bylo vyloženo, jak se věci mají. Byl mu nabídnut 1 milion dolarů, izraelské občanství a stálé pracovní místo. Byl postaven před jednoduchou nabídku-stříbro nebo olovo! Předtím, než si vybral chtěl však Rúfá vědět, co by se stalo s jeho rodinou. Když mu Izraelci slíbili, že je ochrání a odvezou do Izraele, Iráčan nakonec souhlasil.

Rúfá poslal svoji manželku Betty i se jejich dvěma dětmi do Paříže. Přestože slíbil, že ženě celou situaci vysvětlí, nestalo se tak, a ta byla z celé situace značně překvapená. Dalších příbuzné včetně jeho rodičů, prarodičů a dalších příbuzných převedli do Iranů kurdští povstalci. Odtud byli převezeni do Izraele.Teprve když byla rodina v bezpečí se Rúfá odvážil k akci.  Dne 16. srpna 1966 byl Rúfá na rutinním výcvikovém letu, který jej zavedl až nad Jordánsko. Byl sice zaměřen jordánskou protileteckou obranou, ale syrská armáda je ubezpečila, že o letu ví, a vše je v pořádku.

Do Izraele to byl již kousek. V jeho vzdušném prostoru už na Rúfu čekaly dvě izraelské stíhačky Mirage III. Ty byly připraveny na boj, neboť se mohlo vše ukázat jako past na Izraelce. Vše však proběhlo bez incidentů a Rúfá i se svým strojem přistál na izraelské základně Hatzor. První MiG-21 padl do rukou Izraelských expertů! V první řadě byl celý stroj podrobně prozkoumán po technické stránce. Poté následovaly letecké testy. Pro ty byl stroj opatřen výraznou červenou kamufláží, aby nedošlo k záměně s nepřítelem, a více než ironickým číselným označením - 007! Mezi tím byl intenzivně vyslýchán i Rúfá. Izraelci splnili svoje slovo a muž našel pod novým jménem i s rodinou nový domov v Izraeli. Zemřel údajně v roce 1998.

Jeho MIG však měl bohatší osud. V roce 1967 propukl na nebi Izraele další konflikt a díky znalostem o vlastnostech stroje protivníka v něm Izraelci jasně dominovali. 7. dubna 1967 se jim podařilo sestřelit 6 arabských „jednadvacítek“ bez vlastních ztrát.  O Rúfův stroj projevili zájem i Američané, kterým stroje stejného typu na Vietnamem v této době nepříjemně zatápěli.

 V roce 1968 byl stroj převezen do USA, kde se podrobil intenzivním testům a posloužil při vylepšování taktiky boje amerického letectva. Za odměnu Izraelci dostali přístup k nejmodernějším americkým stihačkám F-4.  Rúfův MiG-21, kvůli jehož získání bylo prolito mnoho krve, ale díky němu bylo zabráněno krveprolití se zachoval dodnes jako exponát leteckého muzea v Hatzerimu. Je to jedna z mála hmatatelných relikvií v tajné válce špionů.