Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Tankový exot ze Švédska se vyrovnal nejmodernější konkurenci

Stridsvagn 103
Stridsvagn 103
Foto: Wikimedia Commons

Neutrální švédský zbrojní průmysl uměl vojáky své země vždy zásobit špičkovými zbraněmi. Takovou byl i Stridsvagn 103. Naprosto nekonvenční tank se dosud vymyká všemu, co po 2. světové válce vzniklo.

První návrhy nového tanku vznikli již v 50. letech. Armáda měla několik požadavků: posádka měla mít co největší ochranu, stroj měl být co nejvíce mobilní a disponovat co největší palebnou silou. Švédští konstruktéři přišli s nekonvenčním řešením. Tank měl být bez věže a motor měl být ve předu vozidla.

Brzy začal vznikat vskutku neobvyklý stroj velmi malých rozměrů.   Délka stroje byla 7,04 metru (8,99 metru s kanónem), šířka 3,26 metru a výška 1,90 metru. Hmotnost první verze byla pouhých 39,7 tuny a Strv 103 mohl byl vybaven vodními tryskami a plavat. Tato schopnost zůstala i u značně modernizované verze C, která vážila 42,5 tuny.

Velmi zajímavý byl pohonný systém. Tank byl poháněn spalovací turbínou a zároveň dieselovým motorem. Oba systémy mohly pracovat samostatně, ale i dohromady. Méně výkonný osmiválec Rolls-Royce K60 s výkonem 240 koní (u nejmodernější verze C pak Detroit Diesel 6V-53T s 290 koni) se používal při jízdě po silnici nebo zaměřování tanku. Pokud stroj přejel do terénu a potřeboval vyšší výkon nastal čas pro spalovací turbínu Caterpillar 553 s výkonem 490 koní (u prototypové verze A to byl Boeing GT502 s výkonem 300 koní).

Tato konfigurace dávala tanku vysokou hybnost v poli a skvělou rychlost 60 kilometrů v hodině. Rychlost plavby byla 7 kilometrů v hodině. Strv 103 byl navíc stejně rychlý při jízdě vpřed tak i vzad. Vzhledem tomu, že se motor nacházel ve předu tanku, doplňoval i pancéřovou ochranu, která se pohybovala mezi 70 a 40 milimetry. Dojezd tanku byl velmi slušných 340 kilometrů. Stroj byl vybaven hydropneumatickým odpružením. Tím se nejen upravovala světlá výška stroje ale i prováděl náměr kanonu.

Unikátní byla i výzbroj. Strv 103 dostal domácími zbrojovkami upravený britský tankový kanon ráže 105 milimetrů L7 s drážkovaným vývrtem hlavně. Ten byl ovšem jako první na světě vybaven plně automatickým systém nabíjení. Všech 50 granátů na palubě stroje bylo v zásobníku a velitel střelec mohl vybrat druh střely.

V plně automatickém režimu dokázal tank vystřelit až 15 ran za minutu. Díky nabíjecímu automatu se tank mohl obejít bez nabíječe a posádka byla jen tříčlenná ve složení velitel-střelec, radista a řidič. Vedle toho měl tank dva spřažené kulomety KsP 58 ráže 7,62 milimetru a jeden kulomet stejného typu na velitelské věžičce. Pro ty byla zásoba 2750 kusů munice. První verze tanku byly vybaveny nočním viděním. Po modernizaci v roce 1986 na verzi C, Strv 103 dostal nový balistický počítač a laserový zaměřovač.  

Koncepce bezvěžového stroje však měla své nevýhody. Asi největší z nich byla, že stroj nebyl schopen palby za jízdy. O devadesát stupňů se Strv 103 dokázal otočit za 2-3 vteřiny, což byl v 60. letech výkon podobný jako u tanky s otočnou věží. Později však již nestačil.

Další vlastnosti stroje však již přinášeli jen výhody. Nízká silueta stroje byla skvělá pro přepady a Strv 103 byl vybaven radlicí pro přípravu skrytých střeleckých postavení. V testech provedených britskou a norskou armádou se Strv 103 více než vyrovnal německým tankům Leopard 1, americkým M60 a britským Cheftainům a byl by nepochybně tvrdým oříškem i pro sovětské tankové jednotky.

Výroba tanku byla zahájena roku 1967 a skončila roku 1971 přičemž bylo vyrobeno 290 strojů. Stroj byl několikrát během své kariéry modernizován a na začátku 90. klet běžel i vývoj jeho nástupce Strv 2000. Náklady byly však tak velké, že se raději Švédsko rozhodlo pro nákup licence německého tanku Leopard 2. Strv 105 nebyl nikdy exportován a zůstal jen ve službě domácí armády. Spolehlivý stroj byl vyřazen po třiceti letech služby v roce 1997. 

Témata:  tanky Stridsvagn 103 Švédsko zbraně studená válka

Související

Aktuálně se děje

2:12

Menšík a Sovák říkali blbosti o ničem? Miroslav Hanuš měl možná lépe volit slova

Vladimír Menšík nebo Jiří Sovák jsou dodnes považováni za geniální vypravěče. Na tradici takto nadaných lidí mezi českými herci navazuje Miroslav Hanuš, který se o dvojici velikánů vyjádřil po svém. A možná měl více vážit slova. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.