reklama

Pro některé menší obchody byla ale nová povinnost dalším důvodem, proč ukončit provoz. Zavřené někde zůstaly trafiky či vesnické prodejny, omezit komisní prodej musely například menší informační centra. V některých e-shopech zase raději zrušili možnost platby v hotovosti při osobním převzetí. Větší řetězce výraznější problémy nemají, vyplývá z ankety ČTK.

EET platí od prosince pro hostinské a hoteliéry, od března se do systému zapojili obchodníci, další skupiny podnikatelů budou následovat od příštího roku. Do systému je zatím zapojeno zhruba 130.000 podnikatelů. Účtenek vydali zákazníkům 405.000, uvedla Finanční správa.

Dosud uložila při kontrolách za prohřešky na místě 27 pokut celkem za 124.900 korun, ve 1027 případech předala věc k zahájení správního řízení. Celkem Finanční správa provedla v souvislosti s EET 12.143 kontrol, odhalila 1491 nedostatků. Nejčastějším prohřeškem bylo nevystavení účtenky, neumístění informačního oznámení a nezasílání údajů do systému EET.

Většina obchodníků tvrdí, že se s novým systémem už sžili, větší technické problémy nemají, jen někdy se spojením. Zákazníci prý až na výjimky účtenky nechtějí, někteří tak musí řešit, co s nimi. Shodují se také v tom, že je to pro ně další povinnost a starost navíc. Některé zdržuje, když přijde více zákazníků, někteří se zase obávají sankcí za případná neúmyslná pochybení.

"Je to nutné zlo. Přizpůsobíme se legislativě a tím to pro nás končí," řekl ČTK například Martin Kovář, který v Pardubicích provozuje prodejnu s domácími potřebami. Systém EET je podle něj náročný na kontrolu. Majitel obchodu se zahradnickými potřebami v Holicích na Pardubicku František Brandýský zase míní, že se zavedením EET podnikatelské prostředí narovná. Jen by EET zavedl plošně, ne na etapy. "Na daních se vybere víc, protože spoustu lidí jelo načerno," dodal.

Na EET si zvyká také majitelka obchodu s chovatelskými potřebami ve Vizovicích na Zlínsku Hana Outratová. Někdy má problémy se spojením, vadí ji také velká spotřeba papíru. "Kotouček v pokladně vydrží maximálně dva dny, dřív jsem ho měla i 14 dní. Zákazníci navíc účtenky nechtějí, všude se tady válely, tak jsem zavedla i speciální koš," řekla.

S problémy se často potýkají podnikatelé, kteří se snažili na EET ušetřit tím, že si do vlastního mobilu či tabletu stáhli neozkoušenou bezplatnou aplikaci a k tomu si pořídili základní tiskárnu. V mnoha případech se ukázalo, že software a hardware jsou vzájemně nekompatibilní, takže tiskárna třeba netiskne účtenky. Ceny pokladních systémů na EET v posledních týdnech výrazně klesly.