reklama

 V obchodech po celém Česku dnes vrcholí předvánoční nákupy.  Lidé podle obchodníků nakupují především potraviny a nápoje na sváteční tabuli, řada zákazníků také ještě dokupuje vánoční dárky. Hitem jsou například fitness náramky, nerozhodní zákazníci pak často na poslední chvíli pořizují nejrůznější vouchery a poukazy.

Prodeje v pátek a sobotu překonaly předchozí víkend. „Ve srovnání s běžným víkendem v roce jsou tržby vyšší o několik desítek procent," uvedla mluvčí hypermarketů Globus Pavla Hobíková. Několikanásobně podle ní rostou například prodeje vinných klobás, vánoček a štol. Trendem letošních Vánoc jsou podle ní ochucené sýry, například ořechy, bylinkami nebo i vaječným koňakem.

Lidé na poslední chvíli nejčastěji kupují nejrůznější elektroniku. Podle mluvčí Datartu Ivy Pavlouskové začali Češi v posledním týdnu před svátky ve větším nakupovat například kulmy, fény, holicí strojky pro pány, sportovní hodinky, fitness náramky nebo sluchátka. „V poslední pátek před Vánoci jsme dosáhli rekordně nejvyšších tržeb, překonali jsme veškeré historické hodnoty," dodala.

„Naši zákazníci stále nejvíce utrácejí za malé domácí spotřebiče, nejčastěji kuchyňské roboty, kávovary - espressa a další pomocníky do kuchyně či domácnosti. Z hlediska objemu tržeb tento týden mírně poklesly prodeje hraček a nahradily je mobilní telefony a počítače - dalo by se z toho vyčíst, že pro děti se nakupuje s větším předstihem než pro starší členy domácnosti," uvedl mluvčí internetového obchodu Mall.cz Jan Řezáč.

Podobné je to i v obchodech sítě Euronics. „Výrazně narostl zájem o nositelnou elektroniku. Fitness náramky drží tento víkend druhou příčku v prodejnosti na webu i prodejnách," podotkla mluvčí Lenka Mastešová.

"Ještě pár hodin před Štědrým dnem prodáváme nejvíce notebooky, kávovary, televize nebo herní konzole," dodal produktový manažer Kasa.cz Petr Štursa. Tržby ve čtvrtý adventní víkend jsou podle něj meziročně srovnatelné.

U největšího českého e-shopu Alza.cz mají podle mluvčí Patricie Šedivé o posledním adventním víkendu zákazníci zájem nejvíce o dárkové poukazy - tištěné i elektronické. To potvrzuje i ředitelka Slevomatu Marie Havlíčková. „Největší prodeje zaznamenávají tradičně masáže, wellness balíčky a saunování," uvedla.

Mezi nejčastější opozdilce podle ní patří muži. Ti nechávají nákupy dárků na poslední chvíli každoročně. Zatímco ženy nakupují nejčastěji již od září a během podzimu tvoří zhruba dvě třetiny nakupujících, v prosinci a nejvíce pak poslední týden před Vánoci se tento poměr převrací ve prospěch mužů.