reklama

Společnost Adobe Analytics, která sleduje transakce 80 ze 100 největších internetových prodejců v USA, uvedla, že tržby z internetového prodeje se v Den díkůvzdání podle jejích odhadů meziročně zvýšily o 28 procent na 3,7 miliardy dolarů (84,6 miliardy Kč) a během černého pátku o 23,6 procenta na 6,22 miliardy dolarů (142,2 miliardy Kč).

Podle předběžných údajů výzkumné firmy RetailNext tržby v kamenných obchodech během těchto dvou dnů naopak klesly o čtyři až sedm procent. Pokračoval tak sestupný trend z posledních let. Loni se tyto tržby snížily o téměř devět procent a předloni o více než čtyři procenta.

Za černý pátek je označován den po Dni díkůvzdání. Tradičně býval nejrušnějším a také jedním z nejchaotičtějších nákupních dní celého roku, protože obchody se snaží tento den přilákat kupující nabídkou velkých slev. Američané však v posledních letech začali dávat před návštěvou kamenných prodejen přednost nákupům prostřednictvím internetu.

Název černý pátek zřejmě vznikl v 60. letech a údajně vystihuje dopravní problémy, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli náporu nakupujících. Teprve později se objevilo vysvětlení, že právě po Dni díkůvzdání začínají mít obchody zisk a jsou tedy v "černých číslech".