reklama

Nejčastějším dárkem na Vánoce byla kosmetika 73 %, za ní následovalo oblečení 72 % a peníze dostalo 56 % lidí. Podle průzkumu obálky obsahovali tisíc až dva tisíce korun. V průměru každý obdarovaný dostal 3300 korun. Přes pět tisíc korun obdrželo 16 % respondentů. „Pro některé lidi je hotovost tou nejjednodušší a také nejrychlejší variantou, jak vyřešit Ježíška,“ uvedl Petr Šmíd z Air Bank pro novinky.cz

Češi mají na peníze jako dárek různý názor. Dvě třetiny lidí je berou jako každý jiný dárek nebo dokonce jako lepší než jiné dárky. Pětině respondentů finance pod stromečkem nevadí a 12 % uvedlo, že peníze jako dárek se nemají dávat. „Lidé nemusí vymýšlet, co konkrétně by dotyčnému udělalo radost, a navíc se tak zcela vyhnou nutnosti dárek sami shánět. Na druhé straně není vždy zjednodušení příprav na Vánoce tou hlavní motivací,“ řekl Šmíd.

Hotovost nejčastěji darují rodiče a prarodiče, nejčastěji bývají obdarovávání mladí lidé. Průzkum zjistil, že peníze jako dar udělilo 13 % lidí. „Dárek v podobě hotovosti je pro některé dárce v podstatě jediným způsobem, jak se trefit do vkusu obdarovaného. To platí zejména v situaci, kdy je mezi dárcem a obdarovaným generační rozdíl,“ dodal Šmíd.

Podle průzkumu si 21 % lidí za darované peníze koupí hodnotnější dar a 20 % lidí utratí peníze na běžné nákupy. Ve výprodejích použije peníze 13 % respondentů a 11 % si koupí dárek, který pod stromečkem nenašel. Pětina dotázaných neví, jak s finančním dárkem naloží.