reklama

Potvrdilo to slovenské ministerstvo zemědělství, které se zároveň ohradilo vůči informacím slovenských médií, že EK už poukázala na rozpor zákona s evropskými pravidly.

Řetězce na Slovensku musejí od letošního května pod hrozbou pokuty do půl milionu eur (12,9 milionu korun) dodržovat zmíněný podíl propagovaných produktů slovenské produkce v letácích. Například diskontní řetězec nejprve otiskl řadu slovenských výrobků pouze s malými fotografiemi a s cenami, z nichž nebylo jasné, zda jsou produkty zlevněny. Slovenské ministerstvo zemědělství následně vydalo opatření, podle kterého při propagaci zboží v letácích nesmí docházet k diskriminaci.

Zavedení povinného podílu slovenských potravin v akčních letácích, kterými obchodní sítě propagují třeba zlevněné zboží, prosadila ve sněmovně jedna z poslankyň nacionalistické vládní Slovenské národní strany. Tehdejší prezident Andrej Kiska sice upozornil, že opatření je v rozporu s právem EU, protože omezuje propagaci výrobků z jiných členských zemí unie, sněmovna ale veto hlavy státu přehlasovala.

Stížnost na slovenský zákon podalo Evropské komisi kromě jiného sdružení, které zastupuje velké obchodní řetězce na Slovensku. "Evropská komise Slovensku jen oznámila, že začne standardní proces prověřování některých ustanovení zákona. Jde především o podíl domácích výrobků v letácích řetězců," reagovalo slovenské ministerstvo zemědělství.

Letos v dubnu slovenský parlament po výtkách EK zrušil zvláštní zdanění obchodních řetězců, které země zavedla na začátku roku. Odvod ve výši 2,5 procenta z obratu sníženého o obrat některých prodejen kromě jiného v nejméně rozvinutých regionech země by postihl zejména nadnárodní obchodní sítě. Komise tehdy upozornila, že nastavení pravidel odvodu by mohlo zvýhodnit některé podnikatele před konkurencí.