Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Tisková média loni kvůli přišla o skoro dvě miliardy, převážně z reklam

Tisk, ilustrační fotografie
Tisk, ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Tisková média loni zaznamenala výpadek příjmů téměř dvě miliardy korun. Většinu ztrát tvoří pokles inzerce, výrazně však ubylo také prodaných vydání. Prodej výtisků deníků meziročně klesl o téměř 94.000, časopisů se pak prodalo až o 446.000 méně. Vyplývá to z dnes zveřejněných aktualizovaných odhadů Unie vydavatelů. Hlavním důvodem poklesů byla koronavirová krize.

Tisk během krize fungovat nepřestal. Jednotlivá vydavatelství sice omezila redakční činnost, například prací z domova, to však nemělo vliv na rozsah obsahu. Nezastavilo se ani samotné vydávání titulů. Snížil se pouze počet prodejních míst, a to přibližně o 500. Doručování pokračovalo i do oblastí v karanténě. Loňsky rok naopak posílil čtenost médií na internetu.

I přes to se však krize projevila na příjmech z inzerce a počtu prodaných vydání. Podle unie vloni klesly čisté příjmy z inzerce až o 26 procent, což představuje zhruba 1,1 miliardy korun. Dalších 844 milionů tvoří výpadky výnosů z prodejů tisku v loňském roce.

Pokles zaznamenaly téměř všechny velké tituly. Například deníku Blesk klesl počet výtisků meziročně asi o pětinu, což je asi 37.542 výtisků. Ještě více klesl podíl výtisků deníku Sport, který prodal meziročně o 8681 méně vydání, tedy o 28,6 procenta méně. U Sportu se projevilo především jarní omezení profesionálního sportování.

Krize se projevila i na hodnotě reklamního prostoru v médiích. U tisku klesla o 13 procent na 17,2 miliardy korun. Počet zadaných reklam se snížil o skoro 60.000 na 469.727. Nejvýrazněji klesla hodnota reklamy v tisku během jarního nouzového stavu, kdy se výrazně omezila mobilita lidí. Oproti tomu vloni naopak stoupla cena reklamy v televizích a na internetu.

Pandemie mírně pozměnila i zaměření čtenářů. Kvůli omezení cestování se lidé začali více zajímat například o tituly o cestování, zájem je o tisk o vaření, o výtisky s křížovkami a dalším luštěním.

Témata:  noviny a tisk reklama

Aktuálně se děje

24. dubna 2024 13:46

Černochová vymění šéfa Vojenského zpravodajství. Bude jím Bartovský

Vláda ve středu na návrh ministryně obrany Jany Černochové (ODS) odsouhlasila jmenování brigádního generála Petra Bartovského ředitelem Vojenského zpravodajství (VZ). Po úterním projednání na plénu sněmovního obranného výboru tak byly splněny zákonné podmínky pro jeho jmenování.

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy