reklama

K růstu tržeb však přispěla vysoká inflace, návštěvnost restaurací byla totiž ve srovnání s dobou před pandemií asi o 16 procent nižší. Vyplývá to z analýzy firmy SaltPay, která vytváří restaurační systém Storyous. Výsledky studie má ČTK k dispozici.

Zimní měsíce jsou pro restauratéry podle mluvčí společnosti SaltPay Jany Kohoutové tradičně nejslabší. Nejnižší tržby i návštěvnost zaznamenali gastronomové v lednu, zlepšení přinesla polovina února a valentýnský víkend. "Nejvyšší dosavadní tržby letošního roku restaurace prozatím utržily o víkendu 25. až 27. března, kdy do nich přišlo zároveň nejvíce zákazníků od začátku roku. Počet hostů byl téměř o 20 procent vyšší, než kolik činila průměrná návštěvnost za letošní březen," řekla Kohoutová.

SaltPay dodává platební zařízení také do maloobchodu a služeb. Z dat firmy vyplývá, že zatímco po invazi ruských vojsk na Ukrajinu na konci února do prodejen a služeb přišlo mezitýdenně o 47 procent zákazníků méně a tržby klesly o 45 procent, stravovací podniky žádný výkyv neevidovaly.

Gastronomie zažívá po dlouhých uzávěrách kvůli pandemii oživení také podle restauratéra a garanta projektu Moje restaurace Asociace malých a středních podniků a živnostníků Luboše Kastnera. "Tržby se vyvíjejí dobře, i když rostou náklady, což nám radost nedělá," uvedl. Doplnil, že lidé ale přicházejí a i pro zvýšení cen mají pochopení. Restaurace, které jen zdražily a nenabízejí nic navíc, mohou však podle Kastnera hlásit propad. Není to ale případ podniků, které připojily i nějaký gastronomický zážitek, uvedl dále. Restaurace evidují také návrat firemních akcí, zájem je podle Kastnera na úrovni roku 2019, v některých případech i vyšší.

Inflace v lednu podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) dosáhla 9,9 procenta, v únoru vzrostla na 11,1 procenta. Stoupala i v březnu, a to na 12,7 procenta, kdy byla nejvyšší od května 1998. Výrazně rostou ceny elektřiny, plynu, ale třeba také potravin.