reklama

Změny na poli benefitů plánuje i řada personálních oddělení. Firmy jsou změnám otevřené, 37 procent z nich už mění strategii na ohodnocování svých lidí, potvrzuje anketa mezi téměř 50 personalisty tuzemských firem.

Polovina lidí na home office podle průzkumu nezvládá oddělit pracovní povinnosti od těch osobních. Minimálně párkrát do týdne přitom nově pracuje z domova třetina zaměstnanců.

Mezi nové benefity, které personalisté zvažují, patří on-line vzdělávání, náhrada stravenek, příspěvky na donáškové stravovací služby nebo příspěvek na virtuálního asistenta. Poslední zmíněná možnost je na poli firemních benefitů novinkou, mohla by však významně snížit mimopracovní zátěž zaměstnanců.

"Virtuální asistent může za zaměstnance vyřizovat například komunikaci s úřady a další úkoly, díky nimž by zaměstnancům zbylo více času na pracovní i osobní život. Jde o zajímavé řešení, které může přispět k regulaci zátěže zaměstnance," uved spoluzakladatel myTimi Jan Skovajsa. I mezi zaměstnanci je zájem o nějaký typ benefitu, který by jím pomohl lépe časově zvládat jejich povinnosti (64 procent).

Stravenkový paušál zvažují firmy, pro jsou ale i samotní zaměstnanci. Pro zachování stravenek v aktuální podobě je pouze pětina z nich, tři pětiny lidí by preferovaly přímý finanční příspěvek na jídlo, který by jim zaměstnavatel posílal na účet.

Příspěvky na sport, kulturu, vzdělávací kurzy nebo vouchery na týmové obědy atd., to je jen část benefitů, které letos zaměstnanci nemohli kvůli pandemii a souvisejícím nařízením využívat. Krize ovlivnila nejvíce firemní akce, vzdělávání a sport. Nyní řada zaměstnanců očekává, že jim tyto nevyužité výhody zaměstnavatelé nahradí, ať finančně formou například vánočního bonusu, nebo prostřednictvím navýšení jiných benefitů.

Šestina z nich předpokládá, že jim zaměstnavatel poskytne náhradu. Jde především o pracovníky z méně postižených sektorů. Z ankety mezi personalisty vyplývá, že část firem s určitou formou kompenzace skutečně počítá, 37 procent personalistů o tomto problémů ví a část z nich (15 procent) ho už také aktivně řeší.

Odborníci upozorňují na riziko vyhoření, které se v důsledku přílišné pracovní zátěže a sociální distance několikanásobně zvyšuje. Dvě třetiny zaměstnanců si během pandemie připadají vytížení stejně jako dříve. Každý šestý dotázaný má pocit, že ho zaměstnavatel vytěžuje mnohem více. Také dvě pětiny personalistů souhlasí, že někteří zaměstnavatelé nakládají lidem na home office více práce než obvykle. Personalisté vidí jako nejčastější problém nejen větší pracovní zátěž zaměstnanců, ale i menší zájem o zvládání práce ze strany zaměstnavatele. Stejný pocit mají i zaměstnanci.