fyzika

Vědci

Toto jsou nejpalčivější otázky dneška. Nikdo na ně nezná odpověď

Revue

Pokud jste někdy viděli Star Trek nebo Teorii velkého třesku, tak víte, že z fyziky může být i zábava pro masy. Tvůrci komediálního seriálu možná nemají vždy všechno správně, ale je to dost, aby vzbudili zájem o podivuhodné stránky vědy. Dnes se podíváme na skutečné záhady, za jejichž odhalení by na vás jistě čekala Nobelovka.

Ilustrační foto

Nejvzácnější věci světa? Některé ještě nikdo neviděl

Revue

Zlato, diamanty nebo platina jsou odjakživa považovány za symbol luxusu. I v dnešní době jsou ideální investicí a řada lidí je považuje za jedny z nejvzácnějších věcí na světě. Popravdě řečeno to ale není ani zdaleka pravda. Existují kovy, prvky a věci, které jsou mnohem vzácnější. A některé jsou dokonce tak raritní, že dodnes vlastně nevíme, jak vypadají.

Vědci

Výška, šířka a hloubka? Podle vědců může výt rozměrů ve skutečnosti devět

Revue

V historii proběhlo mnoho zajímavých a grandiózních mezilidských sporů, připomíná fyzik Don Lincoln, který mimo jiné pracuje s obřím urychlovačem částic CERN. V komentáři pro server CNN poukazuje, že k rozporům dochází také mezi vědeckými teoriemi, což ve světě vědy způsobuje podobná dramata, jaká se objevují v mezilidských vztazích.

Egypt

Co skrývá Velká pyramida v Gíze? Vědec poodkryl pozadí mimořádného objevu

Revue

Indiana Jones je považován za asi nejznámějšího lovce pokladů, který v klobouku a s bičem pobíhá egyptskou pouští a odhaluje starověká tajemství, konstatuje fyzik Don Lincoln v komentáři pro server CNN. Vědec, který působí v laboratoři Fermilab a pracuje s obřím urychlovačem částic CERN, dodává, že k poslednímu vzrušujícímu a přelomovému objevu egyptologové dospěli úplně jinak.

vesmir

Technika

Nobelovu cenu za fyziku dostali vědci za gravitační vlny ve vesmíru

Stockholm - Letošní Nobelovu cenu za fyziku získala trojice Američanů za klíčový příspěvek k pozorování gravitačních vln ve vesmíru. Objev otevírá nové možnosti při studiu černých děr a neutronových hvězd. Může rovněž přinést více informací o vzniku vesmíru.

Ilustrační fotografie

Umíme ve vesmíru vytvořit gravitaci?

Technika

V každém druhém sci-fi filmu jste mohli vidět na vesmírných lodích umělou gravitaci. Hlavní hrdinové tam přece nebudou dvě hodiny jen tak poletovat. Je však taková věc skutečně možná i v realitě? A pokud ano, jakými způsoby by toho lidstvo mohlo dosáhnout?

Technika

Vědci objevili nový typ částice

Ženeva - Vědci dnes ohlásili nález nové subatomární částice, od níž si slibují lepší pochopení soudržnosti hmoty. K objevu došlo díky Velkému hadronovému urychlovači (LHC), který je nejvýkonnějším na světě.

Ilustrační foto

Budou se přepisovat učebnice fyziky? Vědci chtějí potvrdit nebo vyvrátit teorii strun

Technika

Madrid – Od potvrzení existence gravitačních vln, které vznikají například při spojení dvou černých děr nebo explozí hvězd a které předpověděl již Albert Einstein, již uplynulo několik měsíců. Dva španělští vědci nyní chtějí gravitačních vln využít k potvrzení nebo vyvrácení jedné z hlavních teorií struktury hmoty – strunové teorie. Informoval o tom server Science Alert.

Ilustrační foto

Vědci dokážou zpomalit světlo ve vakuu

Technika

Manila – Ačkoliv se na mnoha věcech fyzici neshodnou, rychlost světla ve vakuu patří ke klíčovým konstantám a značně ovlivňuje další zkoumání a výpočty. Ačkoliv by to mělo znamenat, že se světlo z bodu A do bodu B ve vakuu dostane vždy za stejný čas, vědci nyní přišli se způsobem, jak toto přece jen pozměnit. Více informací uvedl server Science Alert.

Ilustrační fotografie

Urychlovač částic je opět v provozu, hlásí CERN. Jaký bude jeho cíl?

Technika

Bern – Po drobném odkladu způsobeném mimo jiné příliš zvědavým savcem je největší urychlovač částic, známý pod zkratkou LHC (Large Hadron Collider), opět v provozu. Jak podotýká deník The Guardian, cíl je pro tento rok obzvláště ambiciózní – mohlo by totiž dojít k objevu zcela nové částice.

Technika

V urychlovači částic se objevilo zvíře. Dlouho nepřežilo

Bern – K pozoruhodnému incidentu došlo ve Velkém urychlovači částic (Large Hadron Collider) ve švýcarském CERNu. Do prostoru urychlovače se totiž dostal malý savec a o několik dní tak jeho spuštění oddálil. Informoval o tom server The Huffington Post.

Urychlovač částic, ilustrační fotografie

Urychlovač částic poskytl pozoruhodné měření. Bude objevena nová částice?

Technika

Bern – Už od prosince minulého roku, kdy se ve výsledcích měření Velkého urychlovače částic (LHC) objevily pozoruhodné údaje, vědci spekulují, co tato měření znamenají a zda budeme brzy svědky objevu nové částice. Jak informoval server Science News, čtyři nové studie se snaží vysvětlit, co by mohlo fyziku v budoucnu čekat.

Revoluce v CERNu? Vědci jsou prý na stopě velkému objevu

Technika

Bern – Velký urychlovač částic (LHC) CERNu naposledy změnil svět vědy potvrzením existence tzv. Higgsova bosonu. Nyní se ale vědci domnívají, že jsou díky němu na stopě dalšímu velkému objevu. Informoval o tom britský deník The Guardian.

18. dubna 2024 22:05

Fiala potvrdil, že slovenská sbírka pomůže k nákupu munice pro Ukrajinu

Česko našlo cestu k využití finančních prostředků získaných v rámci slovenské občanské sbírky pro českou iniciativu na nákup dělostřelecké munice pro ukrajinskou armádu. Po skončení mimořádného unijního summitu to uvedl český premiér Petr Fiala (ODS).

Zdroj: Jan Hrabě