reklama

Zánik technické způsobilosti těchto aut kvůli novele zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích je podle dopisu možné obejít v rámci takzvaného schválení jednotlivě vyrobeného vozidla.

Rezort dopravy ale současně upozornil, že zákon tuto cestu sice umožňuje, pro majitele těchto aut bude ale obtížné splnit všechny technické požadavky. Registrovaná vozidla totiž budou muset splňovat podmínky kladené na nově vyrobené vozy. Problém podle úřadu může nastat například s emisními normami, která jsou pro nová vozidla přísná.

Auta byla z evidence vyřazena poté, co je jejich majitelé do stanoveného termínu nepřihlásili do registru vozidel. Poté je již nesměli provozovat. Ombudsmanka upozornila, že mnohdy bylo opomenutí vlastníků důsledkem nedorozumění.

„Například lidé, kteří si pořídili auto na leasing, zapomněli na to, že po jeho skončení se stanou novými vlastníky vozidla a musí si jej na sebe přepsat. Jejich takřka nová auta se v důsledku toho stala bezcennými," uvedl na svých internetových stránkách úřad Veřejného ochránce práv.

Smyslem nového nařízení byla snaha ministerstva dopravy vyčistit evidenci od nepoužívaných vozidel. V polovině roku 2015 bylo 680.000 vozidel v takzvaném polopřevodu, která původní majitel odhlásil a nový nepřihlásil. Ke konci roku 2015, kdy vypršela lhůta pro přihlášení, to bylo ještě čtvrt milionu vozidel. Většině případů jde o nepoužívaná nebo dávno neexistující vozidla, tvrdí ministerstvo.