Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Stále více prodejců nabízí "křivou" zeleninu a ovoce

Chřest bílý
Chřest bílý
Foto: Pixmac

Praha – Češi mají stále větší zájem o ovoce a zeleninu netradičních tvarů zájem, někteří obchodníci proto rozšiřují její prodej. Iniciativa Zachraň jídlo vítá, že se objevují první vlaštovky v podobě prodeje „nedokonalých“ plodin.

Obchodníci tyto výpěstky nabízejí se slevou deset až 50 procent. Mezi největší dodavatele nestandardních výpěstků patří Odbytové družstvo Polabí. „V OD Polabí s oblibou říkáme, že je to zelenina s příběhem. Třeba taková pokroucená mrkev svůj netradiční tvar získá díky tomu, že roste kolem nějaké překážky, např. kamene či kořene, kterou musí překonat. I když není rovná, je stejně kvalitní jako ta standardní," uvedl obchodní ředitel OD Polabí Petr Štefko.

Například Tesco zvýší počet prodejen v Česku, kde jsou v nabídce nedokonalá jablka, mrkve, řepy či brambory, z 12 na 23. „Na pilotní projekt máme velmi pozitivní hlasy od našich zákazníků. I z toho důvodu rozšiřujeme počet obchodů, kde bude ovoce a zelenina nestandardních tvarů a velikostí k dostání," uvedl komerční ředitel společnosti Tesco pro čerstvé potraviny Patrik Dojčinovič.

Také on-line supermarket Rohlik.cz chce letos navýšit nabídku takových potravin, v tuto chvíli prodává „křivou“ mrkev a brambory od českých farmářů. Ty se podílí na celkových prodejích těchto druhů zhruba pětinou. „Hned jak začne sezóna nabídku opět rozšíříme o další českou produkci, například papriky, okurky či řepu," řekla mluvčí Michala Gregorová.

Jako první začal křivé okurky, mrkve či brambory loni nabízet Penny Market loni v létě, nabízí na ně minimálně desetiprocentní slevu. V nabídce má také třeba cibule, bílou papriku a jablka.

Podle iniciativy Zachraň jídlo by nicméně možnosti využití ovoce a zeleniny, které jsou vyřazované kvůli svému vzhledu, by mohly být mnohem širší - od uplatnění ve zpracovatelském průmyslu až po maloobchod, restaurace a jídelny.

Podle Organizace pro výživu a zemědělství OSN se ve světě kvůli vzhledu vyhodí až 20 procent zemědělské produkce. Iniciativa Zachraň jídlo v dokumentu, který dnes zveřejnila, uvádí, že se v ČR každoročně vyhodí 1,92 milionu tun potravin.

Témata:  zelenina ovoce obchody

Aktuálně se děje

18. dubna 2024 19:40

Škola Michael vychovává špičku současné mladé fotografie

Když získáte ocenění v prestižní soutěži Fotograf roku, kterou každoročně pořádá Asociace profesionálních fotografů ČR, je to velký úspěch. Dvacetiletý Matyáš Páleníček, čerstvý absolvent Střední školy reklamní a umělecké tvorby Michael, nedávno tuto cenu získal, a to v kategorii do 30 let.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy