Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Vláda odložila některé body. Nerozhodla o rychlovlacích ani žalobě na německé mýtné

Vláda ČR: Bohuslav Sobotka /ČSSD/ a Andrej Babiš /ANO/
Vláda ČR: Bohuslav Sobotka /ČSSD/ a Andrej Babiš /ANO/
Foto: Vláda.cz

Praha - Vláda dnes odložila bod týkající se možného připojení ČR k žalobě na německé mýtné. Kabinet neprojednal ani materiál ohledně přípravy vysokorychlostních tratí v Česku.

Návrh německého mýtného kritizuje řada zemí v čele s Rakouskem, které chystá žalobu k Soudnímu dvoru Evropské unie. S připojením k této žalobě ministerstvo dopravy ČR navrhlo zatím počkat. "Vláda odložila bod týkající se možného připojení Česka k žalobě na německé mýtné, který měl být dnes součástí jednání vládního výboru pro EU. Ministerstvo dopravy také navrhlo počkat na stanovisko Evropské komise, než bude uvažovat o připojení k žalobě," řekl mluvčí resortu dopravy Tomáš Neřold. 

Schválený návrh mýtného v Německu kritikům vadí proto, že německé dálniční poplatky budou de facto platit jen zahraniční řidiči. Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné sice také uhradí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce větší úlevu, než kolik zaplatí na poplatcích.

K připojení Česka k žalobě mluvil na konci března předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něho by se mohlo Česko připojit k rakouské žalobě, pokud pro to budou dostatečné argumenty. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) tehdy volil mírnější vyjádření. "Myslím si, že vzhledem k aktuální situaci v Evropě není dobré, abychom na sebe navzájem podávali žaloby a abychom ve věcech, které případně EK nebude vnímat jako problematické, byli siláčtí a ukazovali ramena vůči Německu," uvedl Ťok.

Právě neúčast ministra Ťoka na dnešním jednání vlády může být jedním z důvodů, proč byly některé body tohoto resortu odloženy. Ťok se účastní návštěvy prezidenta republiky Miloše Zemana v Číně.

Materiál k vysokorychlostní železnici počítá s výstavbou sítě vysokorychlostních tratí napojujících české aglomerace do Německa na severu přes Drážďany a na jihu přes Domažlice. Trasa z Drážďan má na českém území pokračovat přes Prahu a Brno a Břeclav s alternativním pokračováním na Vídeň a Bratislavu. Poslední uvažovaná spojení mají směřovat z Brna do polských Katovic a z Prahy do polského města Vratislav.

Celkovou hodnotu uvažované sítě vysokorychlostních spojení odhadlo ministerstvo na 650 miliard korun.  Časový harmonogram výstavby jednotlivých částí vysokorychlostní sítě materiál neuvádí. Obsahuje ale modelový příklad uvažovaného a zatím nejlépe připraveného rychlostního spojení z Prahy do Lovosic. Ten při zahájení prací na studii proveditelnosti v letošním roce očekává podle aktuální legislativy vydání stavebního povolení v roce 2028 a dokončení celého projektu v roce 2035.

Témata:  Ministerstvo dopravy České republiky vláda Dan Ťok

Aktuálně se děje

15. dubna 2024 21:04

Češi pracují na zajištění další munice pro Ukrajinu, přiznal Fiala

Česko má nasmlouváno 180 tisíc kusů dělostřelecké munice pro ukrajinskou armádu a pracuje na zajištění dalších 300 tisíc kusů, prozradil premiér Petr Fiala (ODS) britskému deníku Financial Times. Evropa musí podle Fialy posílit také vlastní obranu.

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Zbyněk Stanjura /ODS/

Podle Stanjury ODS nepočítá s vytvořením vládní koalice s hnutím ANO

Podle ministra financí a prvního místopředsedy ODS Zbyňka Stanjury strana nepočítá s možností vytvoření vládní koalice s hnutím ANO po příštích sněmovních volbách v roce 2025. Stanjura to uvedl v České televizi v podvečer. Podle něj se ODS bude příští rok snažit o volební vítězství s cílem získat pozici premiéra a stát se nejsilnější vládní stranou.