reklama

Princezna Diana zemřela při dopravní nehodě v Paříži 31. srpna 1997, příčiny havárie se později staly předmětem spekulací a konspiračních teorií. Mercedes, který ve vysoké rychlosti narazil do zdi tunelu, když se řidič pokoušel ujet dotěrným fotografům, údajně nebyl bezpečný, ale nikoho to nezajímalo. Tvrdí to fotograf Pascal Rostain.

Podle něj bylo toto auto jen „nebezpečný přestavěný vrak“, obavy o bezpečnost stroje ale byly ignorovány. Uvedl to pro francouzská média, jeho slova cituje také deník Daily Mail. Jedno varování, že vůz nebyl v dobrém stavu a že na silnici dělal problémy, pokud jel rychlostí více než 60 kilometrů za hodinu, přišla jen dva měsíce před osudnou nehodou v Paříži, uvádí fotograf.

Vůz Mercedes-Benz S280 byl poskytnut pařížským hotelem Ritz, který vlastnil podnikatel Mohamed Fayed, jehož syn Dodi Fayed byl Dianin milenec. Vůz vlastnila společnost Etoile Limousines, která Ritzu poskytovala řidiče i auta.

Podle Rostaina byl tento konkrétní vůz již dříve ukraden a nabourán. „Tento vůz Ritzu byl vrak. Již dříve havaroval a několikrát se převalil,“ tvrdí teď fotograf. Podle něj bylo auto určeno k likvidaci, nakonec ale dostalo povolení a bylo vyklepáno a opraveno.

Rostain také řekl, že jeden z jeho přátel z hotelu Ritz, kterého označil jako řidiče jménem Karim, tímto Mercedesem dříve v roce 1997 jel a pak varoval vedoucí pracovníky, že není v dobrém stavu. Doporučil prý vedení, aby se auta zbavilo. Karim podle fotografa doslova řekl, že Mercedes „nebyl na silnici spolehlivý, báli jsme se ho používat při jakékoliv rychlosti. Řekl jsem manažerovi, že vozidlo musíme prodat“.

Eric Bousquet vypověděl, že koupil nové auto za v přepočtu asi 85,000 eur v září 1994, když byl „mladý reklamní agent“. O tři měsíce později, v lednu 1995, zloděj ukradl auto a vzal je na projížďku na předměstí Paříže. V rychlosti asi 160 km/h s ním jezdil po polních cestách - nakonec se prý vozidlo asi desetkrát přetočilo, takže skončilo na střeše v poli.

Vůz byl považován za totálně odepsaný a podle Bousqueta mu „pojišťovna vrátila cenu celého vozidla, protože bylo skoro nové, a s ohledem na to, jak bylo zničeno, bylo označeno za neopravitelné“.

Sám se po něm prý ptal a chtěl je vrátit zpět a opravit, bylo mu ale řečeno, že to není možné. Vůz byl označen za šrot, ale nakonec jej koupil automechanik, který jej opravil a prodal společnosti Etoile Limousines. Neils Siegel, který pro společnost v té době pracoval, řekl, že koupil mercedes za 40.000 eur, ale odmítl diskutovat o tvrzení, že nebylo vhodné k jízdě.

Rostain je spoluautorem knihy s názvem Who Killed Lady Di? (Kdo zabil lady Di?), tato tragédie je také předmětem dokumentárního filmu vysílaného na francouzské televizní stanice M6. Program M6 provedl test na stejném modelu Mercedesu a technický expert řekl, že by auto po takové nehodě nemělo dál jezdit na silnici. Podle něj vůz nebylo možné opravit tak, aby byl bezpečný. Stanice také poukazuje na to, že britští a francouzští vyšetřovatelé nikdy neprojevili žádný zájem o historii vozu.

Mezi další faktory nehody samozřejmě patří i to, že Diana nepoužila bezpečnostní pásy a že Mercedes naboural do pilíře tunelu Alma. A například Mohamed Fayed vždy tvrdil, že Dianina smrt byla výsledkem bizarní vražedné akce MI6 nařízené královskou rodinou. Podle verdiktu z roku 2008 nehodu svou hrubou nedbalostí způsobil řidič Diany Henri Paul, který nad vozem ztratil kontrolu. V době havárie v sobě údajně měl antidepresiva a alkohol.