Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Vytlačení kamionů z Prahy je nepřijatelné, tvrdí kritici

Kamiony
Kamiony
Foto: Evgeny Petrov / INCORP images

Praha - Dopravní kolaps v Praze a zejména ve Středních Čechách. To by podle odborníků bylo důsledkem přijetí opatření Prahy, které by zakázalo průjezd kamionům přes Prahu. Shoda panuje na tom, že jediným správným řešením neutěšitelné dopravní situace v metropoli je dostavba Pražského okruhu.

Praha chce zakázat nákladním autům nad 12 metrů délky sjíždět z Pražského okruhu do města. Radní v úterý zároveň schválili zákaz vjezdu kamionů na Jižní a Štěrboholskou spojku a Spořilovskou ulici, které v současnosti nahrazují nedokončenou jihovýchodní část okruhu. Vedení města se zvolenou nejtvrdší variantou zákazu postavilo proti stanovisku ministerstva dopravy a dalších státních institucí, které požadovaly zachování průjezdu pro nákladní dopravu mezi Spořilovem a Běchovicemi

Ministerstvo dopravy sice rozumí snaze vedení města zklidnit dopravu v Praze a přispět čistšímu ovzduší, zákaz kamionů však vnímají jako něco, co může způsobit dopravní kolaps. 

"Předpokládáme, že proti tomuto návrhu bude kromě ministerstva dopravy nejen policie (která má na vyjádření 30 dnů ode dne doručení návrhu), ale také dotčený Středočeský kraj a obce, z jejichž pohledu může být takovýto krok ze strany Prahy vnímán jako sobecký," uvedlo pro EuroZprávy.cz Ministerstvo dopravy. 

"Pokud město kamiony z této komunikace vytlačí, začnou ji objíždět po silnicích, které nejsou pro takovouto zátěž vhodné. Obyvatelé kolem těchto objízdných tras pražské radní za takové jejich rozhodnutí zřejmě nepochválí. Věříme, že v rámci řízení před silničním správním úřadem nakonec tato varianta neprojde i kvůli nesouhlasnému stanovisku policie," dodal Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva. 

Magistrátní odbor teď musí připravit prováděcí projekt opatření. V případě jeho schválení silničním správním úřadem nebudou moci kamiony na kterémkoliv místě Pražského okruhu sjet na území hlavního města. Řidičům kamionů se zároveň uzavře klíčový průjezd mezi D1 a Běchovicemi, kde současná provizorní trasa křižuje obytnou zástavbu. Na kamionovou dopravu si dlouhodobě stěžují zejména obyvatelé Spořilova.

Slova o dopravním kolapsu zaznívají také ze strany sdružení dopravců podnikajících ve vnitrostátní a mezinárodní nákladní a osobní dopravě Česmad Bohemia. 

Chce Praha jen vydělat na povolenkách ke vjezdu?

"Kolaps čeká nejen Prahu vinou nutného překládání zboží z velkých aut někde před Prahou a následný rozvoz dodávkami odběratelům v Praze. Týká se nejen výroby, což znamená i odvoz hotových výrobků, ale i zásobování obchodů. Takže místo jednoho většího auta pojedou tři čtyři malá," sdělil pro EuroZprávy.cz zástupce generálního ředitele sdružení Jan Medveď. 

Překladiště kolem Prahy totiž dle jeho slov neexistují, řidiči tak mohou začít využívat jakékoliv volné plochy před hlavním městem. "Variantou je, že toto si magistrát uvědomuje, ale chce zvýšit svoji důležitost (a příjmy) výdejem povolení ke vjezdu," nabízí alternativní vysvětlení opatření Medveď. 

Generální tajemník sdružení Vojtěch Hromíř se bojí kolapsu zejména ve Středních Čechách. Podle něj bude situace nejhorší na tamních silnicích, ale i na dálnicích, z nichž kamiony nebudou mít kam sjet. "Dnešní cesta přes Jižní spojku je zdaleka nejkapacitnější trasa, i když velmi zatěžuje zejména lidi na Spořilově," připouští Hromíř, řešení Prahy ale odmítá. 

Nejhorší situace by mohla nastat v zimních měsících

"Vozidla přijíždějící např. z D1, která chtějí pokračovat po D11, D10 nebo D8 budou muset odbočit nejpozději na Říčany. Tam už jsou silnice přetížené dnes a město uvažuje o zákazu. Mohou to zkusit tedy dříve, ale narazí na mosty s nízkou únosností, na údolí Sázavy, na obce, kde pojedou lidem přímo pod okny, na úzké vozovky. Zkuste se vyhýbat na těchto úsecích koloně těžkých vozidel. O to rozhodně ani řidiči ani dopravci nestojí, stejně jako obyvatelé středních Čech. A to je nyní léto. Dovede si někdo představit, jak by to vypadalo v zimě?" táže se Hromíř. 

Nejohroženější silnice mohou být zejména v okolí Říčan, Českého Brodu a Kostelce nad Černými lesy.

Podle Sdružení je jediným správným řešením situace urychlené dokončení Pražského okruhu a za to nesou odpovědnost politici. "Pokud by měl být okruh k dispozici třeba až za 10 let, pak by bylo ke zvážení, zda je město nebo stát schopen ulehčit třeba do dvou let lidem ze Spořilova nějakým tubusem nebo jiným zklidňujícím řešením. To by mohlo dávat smysl, protože těch 10 let může být v našich podmínkách klidně pak 20," dodává jeho generální tajemník. 

Za problém může hnutí ANO, vládne ministerstvu i Praze, míní ODS

Jako výhradně politický vnímá problém dopravní expert ODS Zbyněk Stanjura. Dle něj jde ze strany Prahy jen o "prázdné předvolební gesto". Pro EuroZprávy.cz uvedl, že vinu za nedostavbu okruhu nese zejména hnutí ANO, ČSSD a KDU-ČSL a Strana zelených a STAN. 

"Politici ANO vedou ministerstvo dopravy i hlavní město Prahu a teď před volbami se snaží simulovat aktivitu a činnost. Pseudospor těch, co nic neudělali, má odvést pozornost od jejich selhání," říká Stanjura. Pokud by prý ODS dostala silný mandát ve volbách, prosadí zákon o prioritních stavbách, který by měl výrazně zkrátit dobu přípravy a stavby takto klíčové infrastruktury, jako je Pražský okruh. 

Témata:  nehody kamiónů doprava Praha

Aktuálně se děje

22. dubna 2024 20:13

Pavel nadále plánuje pořádat jednání ohledně důchodové reformy

Prezident Petr Pavel nadále plánuje pořádat jednání ohledně důchodové reformy a nevylučuje možnost svolání kulatého stolu s představiteli tripartity a odborníky. Tuto možnost zmínil na tiskové konferenci a navrhuje termín na přelomu května a června. 

Zdroj: Karolína Svobodová

Další zprávy