reklama

Svaz již dříve uvedl, že za samotné září klesly prodeje piva v tuzemských restauracích a hospodách meziročně téměř o čtvrtinu, produkce pak o 16 procent.

"Z národa s tradiční hospodskou pivní kulturou se stáváme spíše zemí plechovkového piva, které meziročně vzrostlo o téměř 46 procent. Podle svazu stojí za tímto trendem kumulace regulatorních opatření, jež dopadají na živnostníky v restauračním odvětví a promítají se i do výsledků českého pivovarnictví," uvedla výkonná ředitelka svazu Martina Ferencová.

"Lidé jsou v zimních měsících odkázáni na konzumaci čepovaného piva pouze uvnitř restaurací, už nikoliv na venkovních zahrádkách. Některé to tak může ještě více podpořit v pití piva v lahvi, plechovce či petce doma nebo u souseda v garáži," dodala.

"Z pohledu pivovarů očekáváme, že výstav piv bude obdobný jako v loňském roce. Pokračovat bude boom minipivovarů, ty ale nepřesáhnou tříprocentní podíl na výstavu piv. Aktuálně tvoří zhruba dvě procenta a zbylých 98 procent produkce piva náleží velkým pivovarům. I přesto, že rádi zkoušíme nové chutě, řada Čechů vnímá tradiční český ležák jako nejlepší a rádi se k němu vrací, i proto odhadujeme, že zájem o něj poroste," dodala. Podle ní bude také letos stoupat obliba nealkoholického piva, jehož spotřeba dlouhodobě roste.

Pivovary podle Ferencové budou nejspíš letos více investovat do pivních tanků, a to nejen v ČR, ale i za hranicemi. "Ze statistik je patrné, že spotřeba na hlavu v ČR stagnuje a vzhledem ke změně životního stylu se dá předpokládat, že stejně jako v řadě dalších evropských zemí bude klesat. To znamená, že pro výrobce piva je jediná cesta zvyšovat podíl piva na export," dodala.

Loňská výroba českých pivovarů byla rekordní, meziročně stoupla o 1,9 procenta na 20,5 milionu hektolitrů piva a nealka. Z hlediska exportu se nejvíce piva vyvezlo na Slovensko, do Německa a Polska. Ze zemí mimo Evropskou unii do Ruska, Koreje a Spojených států.