reklama

Loňská podpora znamená více než polovinu prostředků z celého dosavadního čerpání. Celkově tvořily loňské dotace z OPD téměř 44 procent všech financí programu pro období 2014-2020. Rozdíl v čerpání v loňském roce oproti předchozím rokům byl způsoben nastavováním systému a procesů v programu v prvních letech nového programového období. "Z tohoto důvodu bylo čerpání prostředků v letech 2015 a 2016 v rámci OP Doprava na národní úrovni a také na úrovni EK nižší, a to nejenom v rámci OP Doprava, ale také v případě dalších OP," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. Dosud bylo z OPD podpořeno celkem 117 projektů.

K největším projektům, které byly v loňském roce z OPD podpořeny, patří přestavba tranzitního železničního uzlu tzv. pražského zhlaví u Plzně, pokračování výstavby dálnice D35 v úseku z Opatovic do Ostrova a silnice I/11 mezi Nebory a Bystřicí.

Audit, který na konci loňského roku hodnotil dosavadní fungování programu, podle ministerstva nenašel při čerpání žádné systémové chyby. Dílčí problémy se vyskytovaly zejména u veřejných zakázek. Jako rizikové byly vyhodnoceny také zpoždění velkých infrastrukturních projektů. I přesto dopadl OPD při auditu mnohem lépe než Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost, který je stěžejním programem pro podporu českých podnikatelů. Ten byl kvůli vysoké chybovosti pozastaven Evropskou komisí a po dobu, než situaci projedná Evropská komise, budou hrazeny z národních zdrojů, uvedl minulý týden ministr průmyslu a obchodu v demisi Tomáš Hüner (za ANO).

OPD je program s nejvyšší alokací finančních prostředků ze všech operačních programů v České republice pro období 2014 až 2020. Celkově připadá na OPD v celém období asi 117 miliard Kč, což je skoro 20 procent všech prostředků, které Česká republika pro toto období získala. Kromě OPD používá stát k podpoře dopravních projektů také SFDI, dále Nástroj pro propojování Evropy (CEF) nebo úvěry z Evropské investiční banky.