reklama

V Česku je asi šest milionů řidičů. Z výsledků kampaně Slepí vrazi, kterou minulosti pořádal Autoklub ČR, vyplynulo, že by asi 4,5 milionu z nich potřebovalo brýle nebo více dioptrií. "Už při absenci korekce zraku o tři čtvrtiny dioptrie se kvůli zhoršeným reakčním schopnostem řidiče prodlužuje brzdná dráha automobilu při rychlosti 90 kilometrů v hodině z 80 na 120 metrů," uvedl prezident Autoklubu Jan Šťovíček. Zdravé oko vidí chodce na 200 metrů, s třemi čtvrtinami dioptrie bez brýlí na poloviční vzdálenost.

Pravidelné kontroly zraku v současnosti povinné nejsou. Poprvé si musí řidič nechat zkontrolovat zrak v rámci žádosti o vydání řidičského oprávnění a potom v 65 letech. Ideální by podle odborníků bylo, pokud by si šoféři nechali zrak zkontrolovat každý rok. To ale většina řidičů nedělá, 74 procent z kontrolovaných řidičů za poslední rok očního lékaře nenavštívilo a 40 procent ani v posledních pěti letech.