reklama

Vodáci nyní mohou projet pod skálou jen do pěti metrů od levého břehu, jez u pravého břehu se splouvat nesmí. Strix ve čtvrtek dokončil přípravné zabezpečovací práce, které ochrání cestu pod skálou a jez.

Dnes začala firma odlamovat blok horního převisu. "Spočítali jsme, že má přibližně 150 tun. Odlomit a odtlačit ho chceme pomocí dvou pneumatických podušek, každá o výtlaku 90 tun. Máme šanci,že spřaženými 180 tunami bychom měli stopadesátitunový blok odtlačit a shodit," řekl Dufka.

Masiv tvoří jednotlivé bloky, které bude Strix postupně shazovat dolů ráno a dopoledne, kdy po řece nejezdí moc vodáků. Odpoledne bude vrtat, nakládat a odvážet materiál. Skálu bude odlamovat pomocí hydraulických klínů, pneumatických sbíjecích kladiv a pneumatických podušek.

Ve čtvrtek dokončil Strix instalaci záchytné bariéry, v předchozích dnech firma položila tlumicí matraci z gumových pásů a pneumatik, která chrání silnici, a postavila plot, který brání pádu kamení do řeky.

Firma zjistila, že skála je "totálně rozpraskaná". Vnější plášť je podle Dufky sestavou volně naskládaných bloků.

První etapa prací u Českého Krumlova potrvá do konce června. Práce budou stát 5,9 milionu Kč, řekla ČTK Eva Jouklová, mluvčí Lesů ČR, pro něž Strix práce dělá. Podle toho, zda bude skála i po odlomu nebezpečná, naváže co nejdříve druhá etapa.

Propust u pravého břehu řeky se nyní splouvat nesmí, Povodí Vltavy ji podle informací z minulého týdne nejpozději 28. května zahradí pomocí trámů. Zákaz vodáci vesměs dodržují; Dufka uvedl, že školní skupiny stoprocentně, zahraniční turisté před jezem váhají. U levého břehu lze lodě přenést v nejvzdálenějším místě od skály. Asi 200 metrů před propustí je také síť jako zábrana. Loni splulo Vltavu podle odhadů 250.000 lidí.