reklama

Souprava bude složena z vozů, které za první republiky i po druhé světové válce sloužily československým prezidentům. 

Vlak vyrazí 28. června z Prahy, odkud zavítá do Brna, Bratislavy, Olomouce, Košic, Plzně, Zlína, Žiliny a dalších měst. Jízdu ukončí při slavnostní prezentaci, která se uskuteční od 28. srpna do 3. září na Masarykově nádraží v Praze v prostorách plánovaného Muzea železnice a elektrotechniky NTM.

Ve sbírkách NTM a vozovém parku Českých drah se dochovalo pět železničních salonních vozů, které sloužily několika československým prezidentům pro jejich jízdy po republice i do zahraničí. 

První vůz má ještě rakousko-uherskou historii. Vůz Aza 1-0086 z roku 1909 byl vyroben pro následníka trůnu Františka Ferdinanda d’Este v Ringhofferových závodech na Smíchově. Po vzniku Československa v něm jezdil i první československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk. Dalším unikátním salonním vozem je vůz Aza 1-0080, vyrobený pro Masaryka k jeho 80. narozeninám v březnu roku 1930 Ringhofferovou továrnou.

Do prezidentského vlaku bude zařazen také salonní vůz, který v roce 1968 vyrobili pro prezidenta republiky ve vagónce v Budyšíně v tehdejší NDR. "Z dobových fotografií víme, že tímto vozem cestoval 30. října 1968 z Bratislavy zpět do Prahy prezident Ludvík Svoboda po oslavách 50. výročí založení Československé republiky a po vyhlášení československé federace," uvedl Ksandr.

Součástí vlaku bude i takzvaná Císařská jídelna Aza 1-0083 z roku 1891, která byla součástí dvorního vlaku císaře Františka Josefa I. Byl zařazen do vlaku, který v noci z 23. na 24. března 1919 odvezl posledního rakousko-uherského císaře Karla I. a jeho rodinu z Rakouska do švýcarského exilu. Lidé si během zastávek prezidentského vlaku mohou prohlédnout i vagon Aza 1-0085, vyrobený v roce 1906 původně pro barona Rothschilda.