reklama

Autoři studie Filip Pertold a Lucie Zapletalová vycházeli z dat v Německu, protože v Česku není předškolní péče tolik rozšířená a v poslední době se o ní intenzivně diskutuje. 

V Německu předškolní zařízení navštěvuje přes 95 procent dětí a nárok na umístění mají děti od jednoho roku. Pro tyto nejmenší děti (jeden až tři roky) toho rodiče využívají ve 23 procentech případů.

Studie zjistila, že školka ani jesle dětem neškodí po poznávací ani sociálně-emoční stránce. "Zjištění naopak ukazují, že docházka může mít pozitivní vliv na školní připravenost u dětí ze znevýhodněného rodinného prostředí, a tím vyrovnat počáteční handicap," uvedli autoři.

Právě u těchto dětí je docházka do školky či jiného předškolního zařízení nejdůležitější, zároveň se však stává, že rodiče těchto dětí mají k institucionální péči nejméně kladný vztah. Podle sociologů je proto nutné dát jim dost informací o výhodách školky a mírnit jejich obavy.

Na to, zda je lepší půldenní či celodenní docházka, neexistuje jednoznačná odpověď. U dětí z přistěhovaleckých rodin se díky celodenní docházce zlepšily jazykové schopnosti, na druhé straně se zhoršila jejich zralost po sociálně-emoční stránce. "U průměrně a lépe situovaných rodin nebyly detekovány žádné negativní dopady na připravenost dětí," shrnuli autoři.