reklama

Jízda se uskutečnila při příležitosti oslav 100 let vzniku společného československého státu a přesně na den u příležitosti 95. výročí příjezdu prvního československého prezidenta T. G. Masaryka na zámek ve slovenském letovisku v Nitranském kraji, který se stal posléze jeho oblíbeným letním sídlem.

Pro jízdu prezidentů byl sestavený speciální vlak, který táhla lokomotiva zvaná zelený anton. Šlo o první rychlíkovou lokomotivu československé výroby s označením 486.0. Škodovy závody vyrobily ve 30. letech minulého století devět kusů.

Za lokomotivou byl mimo jiné zařazen pro prezidenty salonní vůz z roku 1930, který vyrobila Ringhofferova továrna v Praze k 80. narozeninám Masaryka. Dále jel také vůz vyrobený v 60. letech, kterým později jezdíval Gustáv Husák. Vlak doplňovala i postrková motorová lokomotiva zvaná bardotka.

V Topoľčiankách oba prezidenti navštíví zámek, kam jezdíval Masaryk na letní pobyty, setkával se s významnými osobnostmi a také zde vznikly Hovory s T. G. M., které sepisoval Karel Čapek. "Nikdy jsem na tomto zámku nebyl a velice se na něj těším," řekl ve vlaku novinářům Zeman. Zopakoval, že je zastáncem první republiky. Podle Kisky bylo období první republiky plné optimismu z budování nového státu a demokracie v nové Evropě.

Oba prezidenti ale připomněli i temné momenty v historii. "Smutných období bylo více, nejsmutnější bylo rozdělení a existence Slovenského státu," řekl Kiska. Připomenul, stejně jako Zeman, že smutné období bylo po roce 1948 a po roce 1968.