reklama

Podvodná nabídka splňovala mnoho znaků, které naznačují problém. I když bylo v inzerátu telefonní číslo, nedalo se na něj dovolat. Komunikace byla tedy možná pouze prostřednictvím reakce na nabídku respektive emailem. Nechyběla ani lákavá cena, příběh o odstěhování a nedostatku času na komunikaci, kostrbatá čeština a preference komunikace v angličtině anebo doprava kurýrní službou, která zajistí všechny nezbytnosti v České republice včetně platby.

„Zájemce naštěstí po krátké komunikaci správně odhalil zjevné znaky podvodu. Nepřišel tedy o své úspory. Otázkou ale je, kolik dalších zájemců tak předvídavých nebylo,“ doplňuje předseda Sdružení SOVA Zbyněk Veselý.

Sdružení SOVA zapátralo a zjistilo, že podobizna v emailovém podpisu údajného athénského zubaře Alexandra Fellingera, který vůz nabízel, se shoduje s fotkou z podvodu, o kterém informovala média už v roce 2017. Jediné podezření mohl zájemce nabýt pouze, pokud se snažil rozkliknout některý z odkazů, anebo nabídku na levé straně. Nic z toho totiž nefungovalo. Zjevným rozdílem bylo pouze jméno řeckého zubaře, které se změnilo z Christiana Alexandera Bodnara na Alexandra Fellingera.

„Samozřejmě se lišilo i nabízené vozidlo. V našem případě se jednalo o Toyotu Verso, v tom před dvěma lety šlo o BMW X6. Podvodníci změnili též fiktivní přepravní společnost z DPD Spedition na DPDCourier. Stránky přepravní společnosti působí velmi věrohodně, dokonce používají fotky s logy skutečné DPD, nabízejí i zasílání newsletteru, trackování zásilky anebo zveřejňují údajné klienty, mezi nimiž jsou renomované mezinárodní společnosti. Podezření může zájemce pojmout, když se chce podívat na sociální sítě společnosti. Odkazy na jeho stránkách vedou jenom na danou síť, bez konkrétního prolinku na stránky společnosti,“ přibližuje Veselý.

„Kupující by měli být při nákupu auta opatrní. Nikdy by neměli platit předem bez vyzkoušení a důkladného prověření vozu. Pokud se jim něco na obchodu nezdá, tak by si ho měli důkladně prověřit, anebo ho raději ani neuskutečnit. Podvodníci jsou velmi vynalézaví a snaží se získat si důvěru všemi možnými prostředky,“ varuje Veselý.