reklama

Ministerstvo životního prostředí přišlo s výzvou, aby vlastníci travnatých ploch omezili jejich sekání a nechávali narůst delší trávník. Obzvláště ve městech se jedná o často používanou metodu, jak alespoň částečně zmírnit dopady velkého vedra a zadržet v půdě vodu. Například ve španělských městech se tráva seče jen minimálně.

"Delší vegetace lépe zadržuje vláhu a pomáhá biodiverzitě. Proto jak obcím, tak jednotlivcům doporučujeme omezit počet sečí a nechat trávu růst,“ vysvětluje na svém profilu na FB Ministerstvo životního prostředí.

Internetová výzva vyvolala řadu reakcí. Jedna z diskutujících se domnívá, že problém by se měl řešit především na úrovní měst a obcí. "Myslím, že by z Vaší strany byla dobrá větší osvěta a tlak na města, aby přijala opatření pro omezení sekání."

Podle názoru Ministerstva životního prostředí by mělo jít o samozřejmou agendu každého městského vedení. "Každý odbor životního prostředí v každé obci by měl o tom, že je rozumné sekat co nejméně (obzvlášť v období sucha) již vědět, ale jistě nic nezkazíte, pokud to magistrátu připomenete. Co se týká oficiálního vyjádření, ministr Brabec bude posílat dopis na Svaz měst a obcí s doporučením, že je třeba sekání omezit," uvedla na FB tisková mluvčí ministerstva Kristýna Seidlová.

Další diskutér zdůraznil, že se jedná o problém všech a všichni občané by se k němu měli stavět zodpovědně. "Většina se tu dovolává, aby začal se změnou někdo jiný, někde jinde. Málo napsalo ano, dělám to tak nebo ano budu to tak dělat. Změna by měla začít u každého z nás...nadáváme se na řepku, ale řepkový olej v akci se bere po kartonech. Nadává se na pesticidy a hnojení, ale zeleninu a potraviny chceme nejlépe zadarmo... Každý by měl prvním zamést před svým prahem."

Diskuze o závažných ekologickým problémech se dostala i k problému vozidel na alternativní pohon. Ministerstvo také v diskuzi vysvětlilo, proč na ně není možné v ČR poskytovat dotace. "Stát pořizování vozů na alternativní pohon u fyzických osob nepodporuje v případě elektromobilů z toho důvodu, že by si je při jejich ceně pořizovaly spíše movitější rodiny jako další auto, tzn. že bychom se ojetin nezbavili. LPG/CNG nepodporuje stát proto, že jejich cena je dnes srovnatelná s běžnými vozy a poptávka je po nich již zcela přirozeně, takže není potřeba státní pobídky pro fyzické osoby. Stát podporuje rozvoj alternativní dopravy především skrze zahuštění sítě plnících stanic, různými výhodami pro elektromobily třeba s ohledem na parkování atp.

V diskuzi také došlo na kritiku podnikání Agrofertu ze svěřenského fondu premiéra Andreje Babiše (ANO). Firma je největším zpracovatelem problematické řepky pro exploataci půdy a také vlastní největší plochy, na nichž se plodina pěstuje. "Poprosíte tak pěkně i Andreje, aby se na to už vykašlal?" vznesl dotaz na adresu Ministerstva životního prostředí jeden z dikutujících.