reklama

Podle plánů hlavního města by stavba měla začít na jaře příštího roku. Odvolání podal spolek Pankrácká společnost, který proti stavbě metra vystupuje dlouhodobě, nesouhlasí mimo jiné s vybudováním stanice Olbrachtova. Město podle náměstka připravilo několik ústupků, o kterých s obyvateli jedná. Metro D v první fázi spojí Pankrác a Písnicí.

"Možnosti jsou dvě. Buď se se spolkem Pankrácká společnost a SVJ Kovářovicova dohodneme, nebo ne, a pak to bude řešit ministerstvo dopravy. Než by ale k rozhodnutí došlo, zahájení stavby se samozřejmě může zpozdit," řekl Scheinherr.

Magistrátní specializovaný stavební úřad vydal nepravomocné stavební povolení na hlavní stavbu, tedy na vybudování pěti stanic s tunely, a na zařízení staveniště 30. června. Spolek poslal 11. července magistrátu proti oběma rozhodnutím tzv. blanketní odvolání, do kterého budou konkrétní důvody teprve zaneseny.

Místním dlouhodobě vadí v projektu několik věcí. Jednou z nich je stavba tzv. pilotové stěny v blízkosti budoucí stanice Olbrachtova, velikost staveniště nebo kácení vzrostlé zeleně. Scheinherr dnes ČTK řekl, že ve všech námitkách se město snaží vyjít obyvatelům vstříc. "Staveniště bude třetinové oproti původnímu plánu a nebude před domem. Z původního plánu vykácet asi stovku ze 109 stromů jsme ustoupili na nejnezbytnější kácení 33 stromů," řekl Scheinherr.

Podle informací zveřejněných na stránkách Pankrácké společnosti ale lidé postupu města nevěří a upozorňují, že v projektové dokumentaci všechny kontroverzní body zůstávají. "Takže nepravomocné stavební povolení získala stará, pro obyvatele a spolek nepřijatelná varianta," píše se v prohlášení. Lidé nevěří ani argumentu, že město potřebuje nyní co nejdříve získat stavební povolení, a pak slíbené změny projektu provede.

Z korespondence mezi Scheinherrem a obyvateli, kterou má ČTK k dispozici, vyplývá, že dopravní podnik (DPP) do 28. července vloží do spisů změnu projektové dokumentace, z které zmizí stavba pilotové ochrany i těžní šachta, a podnik rovněž požádá o zmenšení rozsahu kácení na zmíněných 33 stromů. Změny podle Scheinherra vyjdou asi na 100 milionů korun. "To je ale pořád lepší než odložení stavby, čímž by se prodražila o několik miliard," dodal.

Potíže provázejí stavbu metra D dlouhodobě. Naposledy ministerstvo dopravy letos v červnu zrušilo námitku podjatosti magistrátu, kterou podala Pankrácká společnost. Ve stejné době Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) rozhodl, že DPP může uzavřít smlouvu s vítězem tendru na stavbu první části metra. To blokovalo předběžné opatření vydané kvůli námitce jedné ze stavebních firem. Problémy měl magistrát dlouhé roky také se získáním pozemků, a to zejména v Krči. Tady se s majiteli nakonec domluvil.

V první fázi vznikne metro mezi Pankráci a Novými Dvory a pokračovat pak bude do Depa Písnice. V budoucnu má být postavený úsek z Pankráce na náměstí Míru. Kam povede případně metro z náměstí Míru, zatím nebylo rozhodnuto. Jednou z variant bylo náměstí Republiky, podle druhé by měla trasa zamířit na Žižkov a dále do Vysočan. Celková předpokládaná cena je podle letošní aktualizace 97,79 miliardy korun a investorem je DPP.