reklama

Částečně je za tím obava z nákazy a mnoha příznivcům mainstreamových filmových žánrů v současné době chybí hojně navštěvované akční filmy nebo sci-fi z utlumené hollywoodské produkce. Vstupenky podle zástupců filmového průmyslu přitom tvoří až 70 procent jejich příjmů, zjistila ČTK.

"Nejvíce trpí klasická komerční kina a multiplexy, které nemají dostatek filmů, na které jsou diváci zvyklí. Ale na druhou stranu artovější kina ve větších městech snáze sestaví nabídku filmů," uvedl ředitel distribuční společnosti Aerofilms Ivo Andrle. "Co se týká distribuce, jsou filmy, které dokážou využít toho, že v kinech je bez hollywoodských filmů hodně místa, a tím pádem si dokážou zařídit mnohem více projekcí a nasazení než za normálních okolností," dodal.

Jako příklad uvedl snímek V síti. Šokující výpověď o zneužívání dětí na internetu vidělo od premiéry na konci února přes 401.000 diváků a tržby překročily 60 milionů. Zájem je také o necenzurovanou verzi V síti 18+ pro dospělé publikum. "Díky tomu, že nemá tolik konkurence, je pouť filmu V síti prodloužená. Kina ho opakovaně nasazují a jeho život je delší, než by byl za normální situace," sdělil Andrle.

Nejnavštěvovanějším českým snímkem léta je film 3Bobule, který za měsíc od premiéry v kinech zaznamenal téměř 170.000 diváků. Kinaři nyní doufají v zájem o nový film Havel, který vévodí po premiéře víkendové návštěvnosti kin. Snímek režiséra Slávka Horáka, který se soustředí na osobní život prvního českého prezidenta Václava Havla, při vstupu do distribuce přilákal o víkendu přes 32.500 lidí. Zaznamenal tak srovnatelný počet diváků jako třetí pokračování Bobulí režiséra Martina Koppa.

Filmy 3Bobule a Havel však během svého prvního víkendu v kinech přitáhly méně diváků, než je u návštěvnicky úspěšných titulů běžné. Například českou komedii Chlap na střídačku režiséra Petra Zahrádky během prvního víkendu letos v únoru vidělo víc než 77.000 diváků.

Vláda 12. března kvůli ochraně zdraví obyvatel před koronavirem vyhlásila v Česku na 30 dní nouzový stav, který zahrnoval také zavření kin. Klasická kina mohla zahájit omezený provoz 11. května. Síť multikin Cinestar zahájila hned provoz ve všech svých 13 pobočkách v zemi. Konkurenční Cinema City v Česku otevřela 12 multiplexů a jeden megaplex 25. června. Zájem se ale rozjížděl zvolna. V prvních hodinách po znovuotevření byla podle ředitele Cinestaru Jana Bradáče návštěvnost šest až devět diváků na sál. Podle hlavního ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy mohla česká kina přijít až o 100 milionů za každý měsíc mimo provoz.

Do českých kin zavítalo loni přes 18,3 milionu návštěvníků, o 12 procent více než předloni. Jde o nejlepší výsledek od roku 1993, kdy do kin dorazilo bezmála 21,9 milionu diváků. Tržby se loni meziročně zvýšily o 15 procent na 2,6 miliardy korun. Podle filmařů za úspěchem kin stála dobrá kondice české ekonomiky a fakt, že loňský rok byl mimořádné bohatý na české i zahraniční filmové hity. V roce 2019, kdy se průměrné vstupné meziročně zvýšilo ze 138,82 koruny na 142,83 koruny, se stala nejvíc navštěvovaným snímkem komedie Ženy v běhu, která zaznamenala přes 1,54 milionu diváků a vydělala bezmála 212 milionů korun.