reklama

V ČR je mizivé procento lidí, které si ještě nákup v e-shopu nevyzkoušelo. Určitý problém mělo 53 procent lidí. Pětina z nich komplikace řešila dlouho, někteří udávají, že jejich problém doposud vyřešen nebyl.

"V on-line sektoru se pohybuje také množství podvodných obchodů. Zákazníci by se měli vyvarovat nákupů v e-shopech, které nemají na webu uvedené kontaktní údaje, obchodní podmínky, nabízejí zboží za podezřele nízké ceny a pouze jeden způsob platby, a to úhradu předem na bankovní účet. Na téměř 1500 rizikových e-shopů upozorňuje web České obchodní inspekce, jen od počátku tohoto roku jich přibyla více než stovka,“ uvedl marketingový ředitel Cofidisu Milan Bouda.

Na 26 procent nakupujících obdrželo chybně dodaný výrobek a stejný počet lidí řešil špatně dodanou velikost objednaného zboží. Z dalších problémů, se kterými se zákazníci při svých nákupech na internetu potýkali, uvedla pětina lidí nefungující produkt a téměř shodný počet špatnou nebo žádnou komunikaci s obchodem. Na opačné straně žebříčku jsou problémy s reklamacemi. Pět procent lidí uvedlo, že jim nebyla reklamace uznána, tři procenta zmiňují pozdě uznanou reklamaci.

Případné komplikace při nákupu se lidé snaží řešit nejčastěji se samotným obchodem, podle průzkumu tak učinilo více než 80 procent zákazníků. Pro více než čtvrtinu z nich je problém důvodem, proč příště v tomto konkrétním obchodu již nenakoupí. Jen mizivé množství lidí v řádech jednotek procent se obrátilo ohledně řešení problémů s nákupem na další subjekty, jako je ČOI, finanční úřad nebo dokonce soud.

Umírnění jsou zákazníci i v případě svěřování se a hodnocení při neúspěšném internetovém nákupu. Pouhá dvě procenta dotazovaných po negativní zkušenosti napsala recenzi na webový srovnávač. Stejné množství lidí poskytlo recenzi na sociálních sítích. A ani rodině či známým se Češi příliš nesvěřují. O svých potížích s nákupem se podělilo se svými blízkými mizivé procento dotazovaných.