Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Československá stíhačka mohla drtit Luftwaffe. Přišla však příliš pozdě!

Avia B-35
Avia B-35
Foto: Wikimedia Commons

Mnichovská smlouva v roce 1938 nezasáhla jen lidské osudy, ale i osudy projektů, které měly naší zemi bránit. Takovým projektem byla i stíhačka B-35. Ta se měla stát nadějí a jádrem československého stíhacího letectva. Bohužel všechny naděje moderního stroje zmařily osudové dny Mnichova a následné okupace.

Avia B-35 začala vznikat v roce 1936 na základě požadavku Ministerstva národní obrany na celokovový jednoplošník s kulometnou a kanónovou výzbrojí. Je třeba říci, že požadavek přišel pozdě. Sovětský jednoplošník Polikarpov I-16 vzlétl už v roce 1933, Messerschmitt Bf 109 v roce 1935 a pomalu se rozjížděla jeho výroba a ve stejný rok kdy se rozhoupalo naše ministerstvo k požadavku vzlétl první prototyp Supermarine Spitfire.

Do čela projektu se postavil legendární konstruktér František Novotný a firma Avia se mohla roku 1937 na Národní letecké výstavě pochlubit modelem. První prototyp vzlétl až na svatého Václava tedy 28. září 1938, den před Mnichovskou konferencí. B-35 byl dolnoplošník aerodynamické celokovové konstrukce. Rozpětí měl 8,50 metrů a délka byla 10,25 metru. Výkony stroje ovlivňovala absence zatahovacího podvozku a méně výkonný motor Avia HS12Ydrs s 860 koňmi, které byly použity u stíhaček B-534. Motor Avia 12Y-1000C s 1000 koňmi nebyl k dispozici. Maximální rychlost tedy byla 495 kilometrů, dolet 800 kilometrů a dostup 8500 metrů.

Se stejným motore jako nejrozšířenější československá stihačka B-534 byl prototyp o 100 kilometrů rychlejší a byl i obratnější. Problém byl však ve výzbroji. Do staršího motoru nešel namontovat kanón a B-35 měl výzbroj jen dvou kulometů vz. 30 ráže 7,92 milimetrů. Do konce republiky a okupace se podařilo vyrobit druhý prototyp a vláda v lednu 1939 objednala deset předsériových kusů B-35.

Dne 15. března 1939 se však vše změnilo. Do země napochodovali němečtí okupanti a všechny československé plány padly pod stůl. B-35 se ocitla v rukách nacistů a osobně si ji prolétl generálporučík Ernst Udet. Tomu se stroj líbil a povolil jeho další vývoj. O stroj projevila zájem také bulharská delegace, která dokonce navrhla licenční výrobu ve městě Loveč pro bulharské letectvo.

Tým továrny Avia tedy pokračoval ve vývoji, jehož vrcholem byl třetí prototyp B-35.3, který vzlétl v roce 1940. Stroj již měl motor Avia 12Y-1000C, křídlo s přímou náběžnou hranou pro zjednodušenou výrobu, kanón Hispano 404 ráže 20 milimetrů a dva kulomety vz. 30 a zatahovací podvozek. Rozpětí se zvýšilo na 10, 85 metru a maximální rychlost stoupla na 535 kilometrů v hodině.

Němci však o stroj ztratili zájem a dovolili jen export a prodej licence do Bulharska. Zde měla být Avie B-135, jak byl stroj přeznačen, vyráběna jako DAR-11 Ljaskovice. Výrobu a dodávky však Němci povolili až po uvolnění kapacit a splnění dodávek pro ně. Dvanáctikusová série B-135 se tedy začaly vyrábět až v roce 1942.

Bulhaři byli ze strojů zklamáni. Chyběl v nich totiž nejen kanón, ale i pancéřová deska za pilotem. Stroje tak byly použitelné pouze k výcviku. V roce 1944 pak měli na B-135 instruktoři letecké školy sestřelit jeden americký bombardér. To však nebylo potvrzeno. O dalších osudech bulharských Avii již není nic známo. Zmizely v bouři 2. světové války.

Poslední šance pro B-135 přišla s koncem války. Československá armáda uvažovala nad možností zahájit výrobu B-135 s výkonnějším motorem. Stroj měl sloužit pouze po přechodnou dobu něž by byl vyvinut moderní proudový stíhací letoun pro naše letectvo. V továrnách a na letištích se však nacházelo dost trupů pro Bf 109 a motorů pro He 111 po Luftwaffe, a tak vznikl a dostal přednost ve výrobě S-199 známý jako Mezek.

Avia B-35/B-135 byl nepochybně moderní typ, který mohl konkurovat nejpokročilejší stíhačkám své doby. Bohužel vznikl příliš pozdě a nemohl ve službách našeho letectva ukázat své klady. Ve službách Bulharska se typ vzhledem k nedostatečnému vybavení moc nepředvedl. Rozhodně však patří do bohaté historie našeho letectva a dokazuje vyspělost československého předválečného průmyslu.  

Témata:  letadla II. světové války Avia B-35 Československo letectví a letadla II. světová válka Německo

Aktuálně se děje

18. dubna 2024 20:34

Rusko poslalo na Zelenského atentátníka. Sbíral informace

Polská policie ve středu zatkla muže podezřelého, že poskytoval pomoc ruské vojenské rozvědce GRU při plánování možného atentátu na ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského. Tuto informaci zveřejnila polská prokuratura na svém webovém portálu. Podezřelému hrozí až osm let odnětí svobody.

Zdroj: Martin Hájek

Další zprávy