Nenápadný ráj pro bakterie? Na nečekaných místech jich žijí celé kolonie

Ilustrační fotografie
Foto: Reprofoto YouTube

Počasí posledních dní není právě příjemné, mnozí z nás proto jistě touží po cestě do teplejších krajin. Někam, kde nás nebudou trápit studené ruce a nohy, rýma, nachlazení a mráz. Jenže právě na takové cestě se můžete nakazit nepříjemnou chorobou. Nebezpečí se totiž skrývá třeba v letadle.

Letadlo je nejrychlejší a většinou také nejpohodlnější způsob, jak cestovat na větší vzdálenosti. Jenže právě v letadle na nás číhají doslova kolonie bakterií, kvůli kterým se může vaše dovolená proměnit v hodně nepříjemnou zkušenost.

Sedět hned vedle ostatních cestujících a někdy v těsné blízkosti záchodů, může někdy být nehygienické. Veškeré riziko na palubě ale můžete minimalizovat tím, že se vyhnete nejšpinavějším částem letadla. A které oblasti to tedy jsou?

Společnost Travelmath poslala mikrobiology, aby shromáždili 26 vzorků ze čtyř letadel, čímž by odhalili nejšpinavější místa na letadlech a na letištích. Poté analyzovali počet jednotek tvořící kolonie (CFU). Výrazu CFU se obvykle používá při vyjadřování počtu mikroorganismů ve vzorcích, a to v jednotkách CFU/g či CFU/ml.

Suverénně nejšpinavějším místem jsou sklápěcí stolky, kde bylo odhaleno 2,155 CFU. Na druhém místě se umístil nadzemní vzduchový průduch (285 CFU), následovalo splachovací tlačítko na toaletě (265 CFU) a spona bezpečnostního pásu (230 CFU).

Ukazuje se tedy, že nejvíce znečištěným místem nejsou záchody, ale stolek, na který si možná i vy během letu odkládáte své svačiny. Arizonská univerzita pro TIME  uvedla, že se také ukázalo, že stolky, které byly testovány, obsahovaly viry způsobující chřipku a nachlazení i norovirus, který může způsobit průjem a zvracení.

Mnoho leteckých společností uvádí, že koupelny se dezinfikují přes noc a mezi dlouhými lety, ale stoly se často čistí jen po posledním letu. James Barbaree z Centra pro detekci a bezpečnost potravin v Auburn University v Alabamě říká, že problém spočívá v nekonečném davu lidí, kteří se pohybují přes letiště a v letadlech.

„Všichni nosíme mikroby na pokožce, oblečení i v těle. Některé z těchto mikrobů jsou přenášeny na jiné lidi a v nečistých oblastech se množí bakterie,“ vysvětluje pro BBC vědec, který spolu se svým týmem publikoval jednu ze studií. Ta odhalila, jak mohou bakterie jako MRSA a E.coli přežít na sklápěcích stolech či kapsách na sedadle.

Experti z Travelmath doporučují brát si s sebou do letadla malý dezinfekční prostředek na ruce, který pomůže v boji proti bakteriím. Při použití toalety je pak podle doktora Zimringa z Baltimore Mercy Medical Center dobré použít papírový ručník k otevření dveří při odchodu z toalety.

Témata:  viry a bakterie letectví a letadla zdraví

19. dubna 2024 8:44

Izrael v noci zaútočil na Írán, tvrdí tisk

Izrael v noci na pátek zaútočil na Írán. Uvedla to americká média s tím, že jde o odvetu za jeho víkendový útok.

Zdroj: Libor Novák