reklama

Chyť je všechny

Ačkoliv měly podobný koncept, v mnohém se Pokémoni a Digimoni lišili. Zatímco Pokémoni byli spíše bojové nástroje a vyjma soubojů či ešení různých problémů přebýali v takzvaných Pokeballech, Digimoni se stavěli do role plnohodnotných společníků schopných nejen myslet, ale i mluvit.

Tyto zřejmě nejvýznamnější rozdíly mezi oběma seriály u Čechů zastínil fakt, že oba brandy přišly do České republiky téměř ve shodnou dobu, a to jak na obrazovky, tak na herní konzole, trička, ve formě sběratelských karet, samolepek apod.

Mánie to byla neuvěřitelná a navrch měli Pokémoni, kterým se na naše obrazovky podařilo proniknout dříve. Zastánci Digimonů sice mnohdy tvrdili, že Pokémon pouze vykradl jejich koncept, opak je ale pravdou. Pokémoni zkrátka byli dřív.

Japonskou frančízu, kterou dnes ovládají pod názvem The Pokémon Company ovládají společnosti Nintendo, Game Freak a Creatures, vymyslela právě společnost Game Freak, a to v roce 1996, kdy se poprvé objevila jako hra na zařízení Game Boy. 

Satoshi Tajiri, který je považován za tvůrce Pokémonů, ale koncept postaviček vymyslel už v roce 1989. Tehdy by ale jen těžko někdo tušil, že právě Pokémoni se navzdory, nebo možná právě díky své cílové skupině stanou nejrychleji rostoucí mediální značkou na světě. Její hodnota se v současné době pohybuje kolem 70 miliard dolarů.

Digitálních monster šampion

Smutnou pravdou je, že Digimoni přišli oproti Pokémonům později. Značka sice vznikla rovněž v roce 1996, ale na první herní konzole se dostaly až o rok později. I za nimi ale stojí jedna velmi silná japonská značka, ačkoliv ne natolik silná, jako Nintendo. Digimony vymysleli Akihiro Yokoi, Aki Maita a Takeichi Hongo, tvůrci legendárního Tamagotchi.

Jejich cesta ale byla odlišná. Zatímco Pokémoni se velmi rychle po svém uvedení (v roce 1997) dostali na televizní obrazovky jako seriál, tvůrci Digimonů se rozhodli jít jinou cestou a své příšerky představili v animované podobě v až v roce 1999, kdy do japonských kin přišel první film.

O den později se na obrazovkách objevil seriál a úspěch značky ze dne na den vyletěl strmě vzhůru. Digimoni se samozřejmě neubránili srovnání nejen s Pokémony, ale i s řadou dalších japonských anime, které se k nám ani nedostaly. Přesto úspěly do takové míry, že dodnes obě frančízy žijí a byť v Česku už se o nich moc neví, ve světě stále běží nové filmy, seriály a komiksy.

Vítězem se stává...

Fascinace úspěchem obou značek přinutila nejeden prestižní web či časopis pokusit se přijít na to, která ze značek ve lepší, resp. který ze seriálů je zábavnější. To je poněkud ošemetná otázka a nelze na ni odpovědět už jen proto, že každá značka je úplně jiná.

Odhlédneme-li od faktu, že obě značky staví na zajímavě vypadajících příšerkách, jsou oba seriály zcela odlišené, a přesto svým způsobem dokonalé. Ostatně stačí se podívat na hodnocení prestižních světových filmových portálů, které oba seriály hodnotí nejen velmi vysoko, ale i prakticky srovnatelně. Na ty české raději nekoukejte, na nich je bohužel vidět, že Češi pro tento typ zábavy nemají pochopení.

Zatímco v Pokémonech sledujeme příběh kluka, který se chce stát nejlepším trenérem na světě, Digimoni mají vznešenější cíl - vrátit se do svého domova. Pokémoni staví na tom, že se každý díl seriálu dozvíme něco nového o jednom či více Pokémonech a děj se posouvá velmi pomalu, mnohdy až neznatelně. Oproti tomu Digimoni nejen že se rozvíjí, ale hlavně stárnou. A to je zřejmě tou největší odlišností obou značek.

Pokémoni v tomto připomínají více jiný populární seriál, Simpsonovi, kde ať se stane cokoliv, pořád sledujeme příběh plus mínus stejně starých lidí, kteří za ty roky zkrátka nezestárli. Naopak Digimoni by se dali přirovnat k populární sáze Harry Potter, která se vyvíjela spolu se čtenáři...stejně jako Digimoni, byť ne tak markantně. Měli ale zkrátka větší a rychlejší spád a děj. 

To ostatně dokládá i plán, který měli tvůrci ještě před pár lety, kdy chtěli Digimony vrátit na televizní obrazovky, avšak nyní už bychom sledovali příběhy středoškoláků, kteří své problémy přece jen řeší trochu jinak, než jak je řešili v prvních dílech, kdy z nich byly prakticky vzato malé děti.

Vzhledem k tomu, že tento brand ale neměl nikdy takovou sílu jako Pokémoni, ze seriálu sešlo a namísto toho bylo natočeno šest kratších filmů. A právě filmy se Digimoni připomínají dodnes, zatímco Pokémonům nesmírně pomohla práce studia Niantic na mobilní hře Pokémon Go. To byla totiž vzpruha, kterou v Evropě umírající Pokémoni potřebovali, a která jednou provždy rozhodla o tom, která ze značek je silnější a populárnější.