Obří tsunami a miliony Evropanů v ohrožení? Pravděpodobnost katastrofy je větší, než si vědci mysleli

Velké vlny
Foto: Pixmac

Nejvyšší sopka Evropy – italská Etna - je v pohybu. Vědci varují, že to může vyvolat nevyhnutelnou přírodní pohromu. Vědci díky analýze aktivní sopky zjistili, že se Etna postupně sesouvá k moři – kvůli její vlastní obrovská hmotnosti. Experti teď proto varují, že Etna, která se nachází na Sicílii, se může úplně zhroutit a vyvolat sesuv velkého množství půdy a kamení, které se dostanou do moře.

To by představovalo vážnou hrozbu pro celý region, protože na úpatí Etny žije zhruba milion lidí. A mnohem více jich žije na pobřeží Jónského moře. Pokud se část sopky dostane do moře, může vyvolat smrtící vlnu tsunami, upozorňují italští vulkanologové.

Doktorka Morelia Urlaubová z Helmholtzova centra pro výzkum oceánu (GEOMAR) varovala, že velké části sopky „neustále sklouzávají do moře".

„Tyto pochyby je třeba studovat, protože by mohly vést k katastrofickému kolapsu sopky. Výsledky této studie naznačují, že boční pohyb Etny ve skutečnosti představuje větší nebezpečí, než se dříve myslelo,“ varuje expertka.

To, že se Etna pohybuje, totiž vědci vědí už dávno. V březnu letošního roku vědci z vulkanologického bulletinu potvrdili, že Etna se posunuje do moře rychlostí 14,5 milimetru za rok. Vědci z (GEOMAR) nainstalovali transpondéry s tlakovými senzory na jihovýchodní stranu sopky. Udělali analýzu dat a zveřejnili je ve vědeckém časopise Science Advances.

Výzkum také ukázal, že Etna se pohybuje směrem k moři pod vlivem gravitace. Láva stoupající uvnitř sopky rovněž dává impuls k pohybu, ale mnohem menší, než se dříve předpokládalo. „Její vlastní váha způsobuje, že boky sesouvají směrem ven do všech směrů,“ říká Urlaubová.

Sicílie je domovem více než pěti milionů obyvatel a odhaduje se, že dalších 14 milionů žije na jihu Itálie. Naštěstí se ale zatím zdá, že nejsou v přímém ohrožení života. Expertka dodává, že bezprostředně nehrozí nebezpečí sesuvu sopky, ale dodává, že pokud by k tomu došlo, šlo by o „katastrofickou událost“.

Její analýza ale naznačuje, že riziko kolapsu stěn sopky je větší „než se dříve předpokládalo". Podle vědců může sesuv nastat za 10, 100 nebo 100 000 let, a proto je důležité sopku sledovat.

Témata:  sopka Etna Sicílie Itálie tsunami

17. dubna 2024 13:25

Zelenskyj přiznal další problémy. Armádě chybí rakety i vybavení

Ukrajině chybí dostatečná vzdušná obrana k tomu, aby dokázala zastavit ruský útok na město Černihiv na severu země, který si vyžádal již deset obětí na životech. Uvedl to ve středu ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

Zdroj: Libor Novák