reklama

Dnes už jednasedmdesátiletá umělkyně se proslavila díky svému působení na poli performance art a body art. Tvrdila, že je pro ni proces tvorby umění důležitější než samotný výsledek, a podle toho také připravovala své akce.

Na rozdíl od malířů nebo zpěváků dokázala zajít tato umělkyně za hranici lidské morálky i vkusu. V jednom ze svých představení si se svým partnerem vyměňovali vzduch z úst do úst po dobu devatenácti minut. Téměř při tom oba zemřeli udušením.

Při jiném ze svých vystoupení nejprve snědla kilogram medu a vypila litr vína, poté se pořezala, zbičovala a lehla si na kříž, kde krvácela. Vystoupení bylo z obavy o její život předčasně ukončeno.

Zřejmě nejděsivější pokus se ale uskutečnil v roce 1974 v Neapoli. Rhythm 0, jak bylo vystoupení pojmenováno, se zúčastnilo několik desítek lidí, kteří měli jediný úkol. Dělat si s umělkyní co chtějí.

Abramovic se na šest hodin postavila doprostřed místnosti a kromě ní zde byl pouze stůl se 72 předměty. Mezi nimi byla růže, jídlo, nápoje, ale i žiletky, nůžky nebo nabitá zbraň. Lidé mohli předměty využít dle libosti k jakékoliv interakci s umělkyní.

Nejprve vše začalo nevinně. Lidé umělkyni krmili, podávali jí růži a ostýchavě se jí dotýkali. Postupně se ale intenzita davu začala zvyšovat. Lidé začali dívku píchat trny, strhali z ní oblečení, řezali do ní, pokusili se jí znásilnit a strkali jí nabitou zbraň do úst. 

Po ukončení pokusu nebyl téměř nikdo z účastníků schopen podívat se umělkyni do očí. Kvůli brutalitě, kterou na ní lidé vykonávali, je toto představení považováno za jeden z nejděsivějších pokusů, který má ukázat, čeho všeho jsou lidé schopni.

Sama umělkyně poté prohlásila, že představení ji přesvědčilo o tom, že pokud lidi necháte dělat si co chtějí, mohou vás zabít. Překvapivé je, že po ukončení pokusu všichni lidé utekli. A s Abramovic nechtěli mluvit.

Na celou věc ale panuje i druhý názor. Někteří lidé tvrdí, že účastníci tohoto pokusu věděli, že Abramovic se v sadomasochismu vyžívá, a pouze sehráli své role, protože si mysleli, že tak je to správně a že umělkyně brutalitu vyžaduje.